Vláda projedná návrh na jednodušší vyvlastňování

Vláda projedná návrh ministerstva pro místní rozvoj (MMR) na změnu zákona o vyvlastnění. Novela má zjednodušit a zlevnit vyvlastňování například při výstavbě dopravní infrastruktury. Informovalo o tom ministerstvo. "Samotný proces stavebním úřadem nařízeného vyvlastnění je až mezním krokem a žádný soud jej nepotvrdí, pokud nebude jasně prokázáno, že nebylo možné dojít ke shodě například z důvodu přemrštěných cenových nároků," uvedl náměstek ministra pro místní rozvoj Miroslav Kalous.

Úprava předkládaná ministerstvem pro místní rozvoj mění způsob stanovení výše náhrady za případné vyvlastnění. Dosud měl vyvlastňovaný jistotu, že získá náhradu nejméně ve výši 420 korun za čtvereční metr. Nově by výše náhrady měla být stanovena podle skutečného stavu užívání pozemku v době jejich ocenění pro vyvlastnění. „Jedná-li se o pole či louku, musí tomu odpovídat i cena a ta se dnes pohybuje okolo 16 korun za meter čtvereční a méně. Je-li předmětem vyvlastnění stavební parcela, musí výše náhrady odpovídat hodnotě stavební parcely, v tomto případě je cena samozřejmě řádově vyšší,“ sdělil náměstek z MMR. Před přistoupením k vyvlastnění bude investor moci navrhnout vlastníkovi pozemku cenu až o 100 procent vyšší proti jeho aktuální hodnotě.

Návrh MMR vychází vstříc požadavku ministerstva dopravy, které usiluje o úspory peněz při vykupování pozemků pod stavbami ve veřejném zájmu. Za původně nestavební pozemky by stát měl jejich majitelům podle resortu dopravy vyplácet dvojnásobek původní ceny, což by ale bylo méně, než pokud by musel proplácet pozemky už jako stavební po vydání územního rozhodnutí. Majitelům stavebních parcel by stát nabízel k odhadu ceny bonus 15 procent.

Návrh novely také zavádí již dříve oznámené oddělení vyvlastnění a stanovení náhrady, o které taky usiluje ministerstvo dopravy kvůli odstranění průtahů při dopravní výstavbě. Pokud se jedna ze stran odvolá proti výši náhrady určené soudem, na samotné vyvlastnění a na zahájení stavby to již nebude mít vliv. „Nebude tak docházet ke zbytečným a zejména drahým prodlevám při výstavbě technické infrastruktury,“ uzavřel Kalous.