Vy ještě nekupujete BIO?

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Ať už se vydáte na nákup potravin, nebo třeba do restaurace na večeři, stále častěji máte možnost volby. BIO, nebo „neBIO“?

Začněme pěkně od podlahy. Definice by mohla znít asi takto: biopotraviny jsou vyrobeny z produktů ekologického zemědělství za podmínek určených zákonem a měly by být označeny příslušným logem – a to jak národním, tak evropským. Musí samozřejmě stejně jako biosuroviny splňovat přísné požadavky na kvalitu a zdravotní nezávadnost. Při výrobě produktů ekologického zemědělství například nesmějí být používány pesticidy a chemická hnojiva, umělé konzervanty ani barviva nebo třeba antibiotika či GMO (geneticky modifikované organismy).

Upřímně, stejně jako mají biopotraviny u nás své vášnivé zastánce, tak mají i zarputilé odpůrce. Zatímco ti první jsou přesvědčeni o tom, že biopotraviny jsou obecně zdravější, chutnější, kvalitnější a mají vyšší obsah vitaminů a minerálních látek než běžné potraviny, druzí oponují, že jde jen o marketingový tah, jak za víc peněz prodat „obyčejné“ zboží, a že je například velice problematické pěstovat úspěšně ve velkém některé zemědělské plodiny naprosto bez chemie.

Ilustrační fotoIlustrační foto | Profimedia.cz

Bio je moderní

Ať tak, nebo tak, čeští spotřebitelé si produkty ekologického zemědělství a potravinářství v posledních letech docela oblíbili. Možná i díky stoupající popularitě farmářských trhů, větší nabídce obchodů nebo na základě prohlášení mediálně známých šéfkuchařů. I podle nedávného průzkumu agentury Median nakupují Češi biopotraviny stále častěji. Zatímco ještě před nějakými 6 lety je ve své nákupní tašce donesla domů několikrát za měsíc jen přibližně čtvrtina dotázaných, dnes tvoří vyznavači biostylu už třetinu populace. Největší oblibě se přitom potraviny pocházející z ekologického zemědělství těší u žen ve středním věku, nejméně si je naopak oblíbili starší muži.

Kam pro ně?

Nejčastěji nakupujeme biopotraviny a bioprodukty na již zmíněných farmářských trzích (tuto preferenci uvedlo 60 % dotázaných), dále pak v běžných supermarketech a hypermarketech, specializovaných bioprodejnách nebo přímo na farmě. Stále větší popularitu si ovšem získávají také internetové bioobchody a na výsluní českých biozákazníků se dere i módní forma nákupu v podobě biobedýnek. Například v tuto chvíli si nechává zásilku sezonních bioproduktů zasílat až k domovním dveřím celkem 7 % nakupujících (více o tomto způsobu nákupu – včetně inspirativních redakčních receptů – najdete na stranách 22–26).

Ilustrační fotoIlustrační foto | Profimedia.cz

Nejvíc frčí biomléko

Favority mezi biovýrobky jsou u spotřebitelů zejména mléko a mléčné výrobky (70 %), velmi oblíbené jsou také uzeniny, maso nebo ovoce a zelenina v kvalitě bio. Přitom dvě posledně jmenované položky nákupního seznamu podle již zmiňovaného výzkumu stále posilují svou pozici. Pravděpodobně i proto, že pro ně nemusíme vyrážet vždy jen do specializovaných bioobchodů, ale jsou stále častěji dostupné i v supermarketu za rohem, kam se pravidelně vydáváme na rodinný nákup.

BIOpotraviny očima nakupujících

PRO:

  • zdravější
  • chutnější
  • mnohem šetrnější k přírodě
  • patří k určitému životnímu stylu

PROTI:

  • vyšší cena
  • omezené možnosti nákupu
  • nedůvěra, že jde skutečně o bioprodukt
  • pouze marketingový tah

Článek vyšel v časopisu F.O.O.D.