Vy ještě nekupujete BIO?

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Johana Křížková
Ať už se vydáte na nákup potravin, nebo třeba do restaurace na večeři, stále častěji máte možnost volby. BIO, nebo „neBIO“?

Začněme pěkně od podlahy. Definice by mohla znít asi takto: biopotraviny jsou vyrobeny z produktů ekologického zemědělství za podmínek určených zákonem a měly by být označeny příslušným logem – a to jak národním, tak evropským. Musí samozřejmě stejně jako biosuroviny splňovat přísné požadavky na kvalitu a zdravotní nezávadnost. Při výrobě produktů ekologického zemědělství například nesmějí být používány pesticidy a chemická hnojiva, umělé konzervanty ani barviva nebo třeba antibiotika či GMO (geneticky modifikované organismy).

Upřímně, stejně jako mají biopotraviny u nás své vášnivé zastánce, tak mají i zarputilé odpůrce. Zatímco ti první jsou přesvědčeni o tom, že biopotraviny jsou obecně zdravější, chutnější, kvalitnější a mají vyšší obsah vitaminů a minerálních látek než běžné potraviny, druzí oponují, že jde jen o marketingový tah, jak za víc peněz prodat „obyčejné“ zboží, a že je například velice problematické pěstovat úspěšně ve velkém některé zemědělské plodiny naprosto bez chemie.

Ilustrační fotoIlustrační foto | Profimedia.cz

Bio je moderní

Ať tak, nebo tak, čeští spotřebitelé si produkty ekologického zemědělství a potravinářství v posledních letech docela oblíbili. Možná i díky stoupající popularitě farmářských trhů, větší nabídce obchodů nebo na základě prohlášení mediálně známých šéfkuchařů. I podle nedávného průzkumu agentury Median nakupují Češi biopotraviny stále častěji. Zatímco ještě před nějakými 6 lety je ve své nákupní tašce donesla domů několikrát za měsíc jen přibližně čtvrtina dotázaných, dnes tvoří vyznavači biostylu už třetinu populace. Největší oblibě se přitom potraviny pocházející z ekologického zemědělství těší u žen ve středním věku, nejméně si je naopak oblíbili starší muži.

Kam pro ně?

Nejčastěji nakupujeme biopotraviny a bioprodukty na již zmíněných farmářských trzích (tuto preferenci uvedlo 60 % dotázaných), dále pak v běžných supermarketech a hypermarketech, specializovaných bioprodejnách nebo přímo na farmě. Stále větší popularitu si ovšem získávají také internetové bioobchody a na výsluní českých biozákazníků se dere i módní forma nákupu v podobě biobedýnek. Například v tuto chvíli si nechává zásilku sezonních bioproduktů zasílat až k domovním dveřím celkem 7 % nakupujících (více o tomto způsobu nákupu – včetně inspirativních redakčních receptů – najdete na stranách 22–26).

Ilustrační fotoIlustrační foto | Profimedia.cz

Nejvíc frčí biomléko

Favority mezi biovýrobky jsou u spotřebitelů zejména mléko a mléčné výrobky (70 %), velmi oblíbené jsou také uzeniny, maso nebo ovoce a zelenina v kvalitě bio. Přitom dvě posledně jmenované položky nákupního seznamu podle již zmiňovaného výzkumu stále posilují svou pozici. Pravděpodobně i proto, že pro ně nemusíme vyrážet vždy jen do specializovaných bioobchodů, ale jsou stále častěji dostupné i v supermarketu za rohem, kam se pravidelně vydáváme na rodinný nákup.

BIOpotraviny očima nakupujících

PRO:

  • zdravější
  • chutnější
  • mnohem šetrnější k přírodě
  • patří k určitému životnímu stylu

PROTI:

  • vyšší cena
  • omezené možnosti nákupu
  • nedůvěra, že jde skutečně o bioprodukt
  • pouze marketingový tah

Článek vyšel v časopisu F.O.O.D.