Výrobce baterií chce propojit malé solárníky a vymazat z trhu velké hráče

Výroba baterií Sonnenbatterie

Výroba baterií Sonnenbatterie Zdroj: Sonnenbatterie

Dvaatřicetiletý Philipp Schröder chce obrátit trh s energiemi vzhůru nohama. V jeho představách by měli být velcí dodavatelé energie do deseti let nepotřební. Šéf lídra na trhu výrobců domácích baterií, bavorské společnosti Sonnenbatterie, má v plánu propojit majitele solárních elektráren a akumulátorů do větších sítí, které by měly vzájemně vykrývat spotřebu v zimních měsících.

Tím by se podle Schrödera odstranila marže velkých dodavatelů energií a cena by měla být „výrazně nižší než u dodavatelů“. „EONy a RWEčka už nebudeme potřebovat,“ prohlásil sebevědomě v rozhovoru s deníkem Handelsblatt šéf společnosti. Za deset let chce mít stejně zákazníků jako Eon. To je vcelku výzva, jeho společnost jich má nyní 8500, zatímco energetický gigant 33 milionů.

Podle dokumentů společnosti se do sítě nazvané sonnenCommunity může zapojit jakákoliv německá domácnost. I když nemá solární panely ani domácí baterie, může od ostatních zákazníků nakupovat levnou elektřinu. Členové společenství můžou „inteligentní“ baterii zakoupit za 3600 eur.

Síť řídí software, který na základě dat o počasí a spotřebě vypočítává očekávanou poptávku a nabídku elektřiny v rámci sítě.
Doposud se domům se solárními elektrárnami a vlastními baterii úplné nezávislosti na elektřině od velkých dodavatelů nepodařilo dosáhnout. V nejlepších případech si pokryjí čtyři pětiny své spotřeby. Vlastní zdroje ale nevystačí během podzimních a zimních měsíců.

Schröderova koncepce by ale sotva utáhla celý trh. „Určitě to má potenciál. Ale je úplně iluzorní si myslet, že by se tak daly pokrýt i vysoké potřeby průmyslu,“ řekl listu Handelsblatt expert na energetiku z Institutu pro ekonomický výzkum v Essenu Manuel Frondel.

Úspěch firmy také záleží na tom, jestli budou Němci i nadále platit poplatky za používání elektrické sítě podle spotřeby. Právě i díky domácím solárním elektrárnám tyto příjmy klesají a finanční model se může změnit na paušály. Je také otázkou, nakolik se takový boj proti velkým dodavatelům bude líbit investorovi, který ve firmě v létě získal menšinový podíl – společnosti ČEZ.