Vyrobili jsme Hoverboard z filmu Návrat do budoucnosti, tvrdí firma na Kickstarteru

hoverboard Hendo

hoverboard Hendo Zdroj: Arx Pax

Marek Schwarzmann
Když Michael J. Fox ve filmu Návrat do budoucnosti jezdil na těsně nad zemí levitujícím skateboardu (Hoverboardu), ve filmu se psal rok 2015. Od té doby se objevilo mnoho pokusů, v nichž inženýři chtěli „stihnout“ sestrojení zařízení ještě před reálným rokem 2015. Všechny dopadly neúspěchem, anebo se časem u těch úspěšných prokázalo, že jde o podvod (hoax). V jedné z nových kampaní na portálu Kickstarter se však objevil projekt, který tvrdí: „Vyrobili jsme první a hlavně opravdový hoverboard“.

Skeptici jsou v případě možnosti reálné existence tohoto legendárního nástupce skateboardu po právu „na pozoru“, neboť podvodných oznámení již internet zažil přehršel (třeba zde).

Firma Arx Pax však na Kickstarteru prezentuje poměrně slibný projekt i video se svým prototypem, který podle dodaných informací funguje (vznáší se) nad všemi typy kovových povrchů bez přítomnosti železa, kobaltu a niklu (ne-feromagnetických).

Hoverboard Hendo podle Arx Pax pracuje na technologii Magnetic Field Architecture (MFA), prkno jako magnetický vlak Maglev pluje na magnetickém polštáři. Zakladatelé firmy, Greg a Jill Hendersonovi, oslovili veřejnost na Kickstarteru s žádostí o čtvrt milionu dolarů, aby mohli nejen rozšířit možnosti využití MFA, ale zároveň vyvinout další typy vhodných povrchů, po nichž by šlo na Hendu „jezdit“.

Do konce kampaně zbývá 52 dní, její start však už nyní slaví úspěch - zatím více než patnáct stovek podporovatelů poslalo dohromady téměř 300 tisíc dolarů a vzhledem ke zbývajícím 52 dnům se dá předpokládat, že suma ještě znatelně naroste. Tvůrci přitom sami přiznávají, že hlavním cílem je zvýšit výkon „prkna“, aby se vznášelo výše než umí stávající prototyp.

Pokud by se prokázalo, že kampaň je podvodná, k financování projektu samozřejmě nedojde, podmínky Kickstarteru jsou v tomto ohledu jasné: ke stržení slíbených prostředků z účtů podporovatelů dojde až v okamžiku úspěšného ukončení kampaně, samozřejmě za předpokladu, že nejde o podvod, případně že tvůrce nezamlčel nějaké zásadní informace týkající se kvality produktu a jeho funkce.

ukázka z filmu Návrat do budoucnosti

Úsvit létajících robotů