Výročí týdne: Rallye Monte Carlo, matka automobilových závodů

Ze 20 účastníků prvního ročníku Rallye Monte Carlo zvítězil Henri Rougier startující z Paříže.

Ze 20 účastníků prvního ročníku Rallye Monte Carlo zvítězil Henri Rougier startující z Paříže. Zdroj: archiv E15

Delahaye 175s. Vůz, který vyhrál v roce 1951 Rallye Monte Carlo a se kterým jezdil na závodech v Americe slavný jezdec Louis Chiron.
Rallye Monte Carlo 2020
Rallye Monte Carlo 2020
4
Fotogalerie

Patří k nejznámějším i nejprestižnějším automobilovým soutěžím světa. Podobně jako Velkou cenu Monaka ve formuli 1 i Rallye Monte Carlo organizuje automobilový klub Monaka. První Rallye Monte Carlo odstartovala před 110 lety, 21. ledna 1911. V roce 1911 pochopitelně nebylo nejdůležitější vyhrát, ale vůbec dojet. Tomu odpovídal i formát soutěže, jejímž motivem ani nebyly sportovní výsledky. Účelem totiž bylo v poněkud mdlé zimní sezoně přivést do Monaka podobně movitou klientelu jako v létě.

Monte Carlo tak bylo jen cílem, do kterého se sjížděli závodníci startující z různých měst Evropy. V roce 1911 jimi byly Ženeva, Paříž, Boulogne-sur-Mer, Berlín, Vídeň a Brusel.

Vzhledem k různým vzdálenostem byla stanovena různá bonifikace. Ze 20 účastníků prvního ročníku zvítězil Henri Rougier startující z Paříže, přičemž nedorazili jen dva účastníci z Vídně. Jednoduše neprojeli skrz sníh a led v Alpách.

Pro různé účastníky tak byly podmínky pochopitelně velmi odlišné. Již o rok později se startovalo třeba i z Petrohradu, za nejnáročnější startovací bod však byly považovány Atény. V té době na Balkáně ještě nebyla takřka žádná silniční síť. To účastníci ze západní Evropy často využívali vlastních řidičů a vezli se v pohodlí na zadních sedadlech.

Původní podoba rallye však nestačila držet krok s rapidním rozvojem motorismu. Aby se soutěž dobrala objektivních pořadí, v kopcích nad Monakem v Přímořských Alpách začaly být organizovány dovednostní řidičské soutěže včetně něčeho, co bychom dnes nazvali rychlostní zkouškou. Proto je také Rallye Monte Carlo považována někdy za matku rallyového sportu.

Jejím nejznámějším specifikem jsou nevyzpytatelné přírodní podmínky. Zatímco na startu mohou jezdci nalézt suchý asfalt či šotolinu, v horských průsmycích se často potýkají se sněhem a ledem. Skutečnou alchymií se tak stává volba správných pneumatik. Automobiloví fanoušci se letos nové podívané dočkají na den přesně jako před 110 lety. Startuje se ve čtvrtek 21. ledna, vzhledem ke stávajícím podmínkám ovšem bez diváků.