Za ty prachy dobrý. Jak Huawei obsazuje Česko

Jaromír Jágr jako marketingová tvář Huawei v Česku.

Jaromír Jágr jako marketingová tvář Huawei v Česku. Zdroj: Huawei

Tuhle firmu tady mají rádi. V restauraci Peking v Praze na Pankráci můžete velice často narazit na Číňany z rostoucího technologického fenoménu jménem Huawei. Před obsluhou stačí slovo Huawei pouze vyslovit a odpovědí je souhlasné pokyvování hlavou a automatické směřování hostů do zadních salónků.

Zaměstnancům a vedení Huawei se v „Pekingu“ líbí. Připomíná jim domov a tvrdí, že právě tady dělají nejlepší čínské jídlo v Praze, žádné nudle s gyrosem. Mimo to se tu ale také čas od času řeší velký byznys. Huawei je na spanilé jízdě světem a poté, co pod vlivem politických tlaků výrazně utlumil část obchodů ve Spojených státech, vyhlásil Evropu včetně Česka za svůj stěžejní bod zájmů.

Čeští manažeři pracující ve zdejší pobočce Huawei občas na schůzky s novými lidmi nosí jako dárek knihu Čínský svět. Pro obchodování s touto asijskou společností může posloužit jako dobrý průvodce. Samotní Číňané každopádně Českou republiku neberou jako zemi zaslíbenou, kam by rádi utíkali za lepším životem.

A Jágra znáte?

„Lidé z Číny se u nás příliš neohřejí. Dorazí sem na pár měsíců, maximálně rok či dva a pak zase míří dále. K Česku žádný vztah nemají, spíše ten obchodní. Rozhodně jsme na tom ale lépe, než Skandinávie. Tam se nikomu z Huawei nechce, je tam chmurno. Když ale centrála zavelí, Číňané bez řečí jdou,“ popisují zdroje z prostředí tuzemské pobočky.

„Jsou to velcí dříči. I když zaměstnanci Huawei rozhodně nemusí přežívat o miskách rýže a žijí si dobře, zejména mladí lidé pořád mají pocit, že nemohou polevit. Už nám tu i jedna mladá Číňanka zkolabovala z přepracování, ale po pár dnech byla zpátky a zase do toho tempa naskočila.“

Huawei v Česku buduje značku i díky aktuálním reklamním spotům T-Mobilu. Ivan Trojan si čínským telefonem fotí selfíčko.Huawei v Česku buduje značku i díky aktuálním reklamním spotům T-Mobilu. Ivan Trojan si čínským telefonem fotí selfíčko.|Jan Sedlak

Číňanům prakticky nic neříká ani jméno Jaromír Jágr. Ten se přitom stal hlavní tváří chytrých telefonů Huawei v Česku a firma ho začala využívat při různých marketingových akcích. Na Jágra si vsadil zejména viceprezident Huawei Zbyněk Pardubský, sám velký fanoušek hokeje a aktivní amatérský hráč. Slavný hokejista má čínskému podniku pomoci ve vytyčeném cíli stát se jedním z hlavních světových hráčů v mobilních zařízeních. Za tímto cílem se jde přes jednotlivé trhy.

„Do budoucna chceme být v Česku jednička na trhu chytrých telefonů,“ uvádí pro E15.cz Zbyněk Pardubský. Huawei už na přelomu roku v Česku překročil desetiprocentní tržní podíl a podle čísel, které má E15.cz k dispozici, míří dále. Huawei proto investuje do reklamy a propagačních akcí a už několik týdnů vyvěšuje po Česku billboardy. Opticky tak nahrazuje v posledních měsících trochu tápající Samsung. Chytrým telefonem této čínské značky už si v nových reklamách T-Mobilu fotí „selfíčko“ i Ivan Trojan.

Cílem Huawei je udělat ze svého jména skutečnou značku, kterou lidé znají a chtějí. „Dnes je prozatím stále ještě běžné to, že lidé přijdou do obchodu a vyberou si chytrý telefon od Samsungu, protože tu značku prostě znají,“ souhlasí Pardubský. To se ostatně dá stále tvrdit i o Nokii.

Huawei chce být světovou i českou jedničkou v prodeji chytrých telefonů. Zkomplikovat mu to může Lenovo vstupující na zdejší trh.

Postavení Huawei se ale postupně výrazně mění. Ještě před pár lety to na zdejším trhu byla naprosto neznámá značka, která operátorům dodávala pouze brandované 3G modemy. Nyní už se v rámci budování jména uvažuje také o postavení vlastního kamenného obchodu, podobně, jako to dělá právě Samsung. Podle Pardubského je ale v aktuální fázi nemožné mluvit o nějakém určitém termínu.

Trpělivost především

Huawei u koncových uživatelů boduje kvalitně zpracovanými telefony a výbornou cenou. Zajímavé však je, že ne všichni z vedení firmy jdou při budování značky příkladem. Mnoho vysoce postavených čínských manažerů Huawei běžně používá iPhone, protože je u nich doma stále statusem určitého postavení.

Do dalšího vývoje prodejů telefonů Huawei nicméně může promluvit další sílící čínská značka. Lenovo minulý týden se svými chytrými přístroji oficiálně vstoupilo na český trh a rovněž hlásí útok na nejvyšší příčky. Potenciál má značný. Lenovo je největší výrobce počítačů světa a nejrychleji rostoucím výrobcem mobilů.

V Huawei jsou každopádně trpěliví a možná i tohle je dílek do skládačky toho, proč se firmě na našem trhu tolik daří. Číňané hledají velice úzké mezery na trzích, které se podařilo obsadit zejména západním firmám, a těm se následně postupně snaží ohlodávat nohy a z jejich pozic je vystrkovat.

Zbyněk Pardubský, viceprezident Huawei.Zbyněk Pardubský, viceprezident Huawei.|Martin Pinkas, Euro

„Naše čínské vedení jasně mluví o úzkém zaměření a vybrání si slibných oblastí. Tím se tedy řídíme,“ říká pro E15.cz Tomáš Brouček, který šéfuje tuzemské sekci Huawei zaměřené na datová centra a technologií do nich. Právě servery a další podobné informační technologie, na kterých běží internet, počítačové sítě a IT systémy, jsou oblastí, v níž Huawei v Česku ještě nijak významnou pozici nehraje.

Systematickými kroky to ale mění. „V našich obchodech si nevybíráme partnery, kteří jsou úzce spjatí se jmény jako Dell, HP nebo Cisco, ale oslovujeme a nabízíme šanci těm partnerům, kteří nemají šanci se třeba k takovému Ciscu dostat,“ doplňuje Brouček.

Výsledek? Huawei u nás v oblasti serverů roste o desítky procent ročně, postupně ukusuje podíl právě Ciscu a podobný vývoj se očekává také do budoucna. Podle Broučka už trh začíná vidět, že budoucnost nemusí být pouze o HP, Dellu a jim podobným.

Už dávno ne nejlevnější

To, že tato prohlášení nemusí být pouze plané řeči, už Huawei v Česku během posledních let převedl u mobilních sítí. Dalo by se říci, že tuzemské mobilní sítě běží na technologiích od Huawei. Tento byznys pro Číňany v Česku představuje hlavní základ, od kterého je možné se odrážet.

Dobré postavení v sítích operátorů dává Huawei možnosti, jak vyjednávat o propagacích a prodeji telefonů. Kontakty, vztahy a podpora se využívají také u serverů. Zvlášť v době, kdy velcí hráči včetně operátorů investují do cloudů, IT služeb a datových center. „Pro operátory jsme určitě strategický partner,“ souhlasí Pardubský.

William Xu, HuaweiWilliam Xu, Huawei|Jan Sedlak

Huawei do tuzemských mobilních sítí dokázal proniknout i díky tomu, že přišel s dostatečně kvalitními technologiemi, kterým navíc šlo velice těžko konkurovat cenou. Techničtí pracovníci operátorů často mimo záznam říkají, že se až děsí, kolik toho od Huawei mají, ale s kvalitou jsou veskrze spokojení. Huawei se každopádně snaží vymanit ze škatulky „za ty prachy dobrý“ a naopak začíná do výzkumu a vývoje investovat více, než západní konkurence.

Zdroje E15.cz mluví o tom, že Číňané už nějakou dobu nejlevnější rozhodně nejsou. Například O2 si na stavbu venkovní sítě LTE namísto Huawei vybrala Nokii, která dokázala nabídnout nižší cenu. „Už nutně nepotřebujeme tlačit cenu dolů,“ popisují zdroje. „Dávno neplatí, že by Huawei byl levný a drtil v tomto konkurenci. Má tu výhodu, že ho operátoři znají a často ho považují za inovativní firmu,“ souhlasí zdroje z prostředí telekomunikací.

Budeme chtít víc

Huawei si ve svých inovačních aktivitách slibuje hodně od Evropy jako celku, kde už zprovoznil 18 inovačních center. „Evropa se pro nás stala inovačním velikánem. Existuje zde velká tradice v adopci nejnovějších mobilních sítí a technologií, jsou zde schopní lidé, máme zde vytvořena silná partnerství s operátory a univerzitami a v neposlední řadě zde sídlí mnoho certifikačních organizací,“ vysvětlil v Miláně na setkání s novináři člen výkonné rady Huawei William Xu.

Do Česka se ale s těmito aktivitami podle našich informací nechystá, i kvůli vízové politice vůči Číně. I tak ale firma v České republice zaměstnává téměř čtyři stovky lidí. V celé Evropě je to aktuálně kolem osmi tisíc, přičemž v následujících pěti letech se toto číslo má rozrůst o dalších pět a půl tisíce.

Huawei se chce více dostat do tuzemských škol, aby mladí lidé jeho technologie znali. Podobně, jako znají a umí Cisco.

V mobilních sítích už Číňané mají jisté sebevědomí, v serverech a dalších technologiích do datacenter ale stále souhlasí s tím, že jsou „dostatečně kvalitní značkou za dobré peníze“. „Nejsme Rolls-Royce, ale Superb ano. A to se do dnešních podmínek, kdy peníze hrají roli, docela hodí,“ popisuje Tomáš Brouček. „Máme zcela dostačující výrobky splňující standardní požadavky.“ Odborníci z trhu mluví stejně.

Huawei se v rámci zakořeňování na zdejším trhu snaží více angažovat také v různých bočních aktivitách. Firma například připravila stipendijní fond s 80 tisíci dolary, který chce postupně uvolňovat mezi české studenty vysokých technických škol.

Huawei je tady a bude chtít víc. Trh to vidí a reaguje různými způsoby. Po Praze například létá historka, která Huawei obviňuje z kopírování. Určitý zákazník údajně měl problém s jednou technickou součástkou od Huawei. Ptal se proto zástupců firmy, kdy tento softwarový problém opraví. Odpovědí mělo být, že až stejný problém v podobném zařízení opraví IBM. Tahle story si žije vlastním životem a v Huawei se jí smějí. Někteří se zase stále smějí jim, ale mnoha lidem už úsměv ztuhnul.