Záleží nám značkách. Ale už nikoli tepláků, nýbrž bank

Vietnamská tržnice, ilustrační foto

Vietnamská tržnice, ilustrační foto Zdroj: Jiri Slama, Sedmicka

Fenomén kalhot s pruhy jako symbol luxusu už je v České republice minulostí. Jeden z výzkumů STEM/MARK ukázal, že značky nyní hrají pro Čechy roli především při výběru zboží k dlouhodobému užití a služeb. Například více než tři čtvrtiny lidí si jen podle značky vybírá finanční instituci, přes 70 % auto nebo mobil. Výzkum však zároveň ukazuje, jak je naše spotřební chování často v rozporu s deklarovanou snahou šetřit na vhodném místě.

Během 90. let se v České republice vytvořil obraz úspěšného člověka – majitele luxusních hodinek, oblečení či bot konkrétních značek. Podle průzkumu dnes ale Češi daleko více dbají při svém výběru na značku automobilů, mobilních telefonů a též finančních institucí nebo mobilního operátora.

Švýcarské luxusní hodinky značky Patek PhilippeŠvýcarské luxusní hodinky značky Patek Philippe | Profimedia.czŠvýcarské luxusní hodinky značky Patek Philippe, ilustrační foto

Jde tedy o zboží vyšších cen a také o služby, u nichž si lidé chtějí být jisti, že za své peníze dostanou odpovídající protihodnotu. Naopak, pokud jde o tabákové výrobky, alkohol, nebo zmiňované oblečení, lidé značku příliš neřeší. Značka u cigaret nebo tabáku zajímá pouze 30 % populace, sportovní oblečení řeší jen 37 %.

„Výběr finanční instituce na základě vnímání její značky lze zdůvodnit předchozími špatnými zkušenostmi z prvních let volné ekonomiky u nás, kdy řada podniku zkrachovala, nebo lidé přišli o své úspory díky podvodným kampeličkám,“ říká Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.

Velkou roli hrají jména finančních domů a automobilek

Finanční instituci si jen podle jejího jména vybírá 79%. V případě automobilů, stejně jako u mobilních telefonů či pojištění, je to 71%. Méně než polovinu lidí pak zajímá sportovní obuv (48 %) nebo značka kosmetiky (44 %). V ostatních směrech průzkum spíše potvrzuje trendy: u mužů je častěji důležitá značka piva a auta, u žen šampónů, laků, gelů a mobilního operátora.

UniCredit BankUniCredit Bank | profimedia.czFinanční instituci si jen podle jejího jména vybírá 79%. UniCredit Bank, ilustrační foto

Přece jen si raději užijeme, než bychom mysleli na zdraví

„Češi obecně nemají ve zvyku šetřit na zboží zbytném a dopřávají si drahé dovolené, místo investice do svého zdraví,“ komentuje situaci Kozub. To dokládá i fakt, že značka sportovní obuvi, kde značnou roli hraje ergonomické testování, je podstatná pouze pro 48 % kupujících.

Výzkum potvrdil, že Češi obecně nemají ve zvyku šetřit na zboží zbytném a dopřávají si drahé dovolené, místo investice do svého zdraví, Ilustrační foto

*Průzkum provedla společnost STEM/MARK na reprezentativním vzoru populace 18 – 65 let metodou online šetření na panelu dotazovaných. Celkový počet oslovených byl 1003.