Akcie, měny & názory Pavla Smolíka: Zlatý důl rozšířené reality

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Vzpomínáte na mánii Pokemon Go, která pobláznila celý svět? Jednalo se o jeden z prvních nápadů, jak uchopit takzvanou rozšířenou realitu. Ta využívá reálného světa doplněného počítačem vytvořenými objekty.

S nápadem tehdy přišla společnost Nintendo, jejíž akcie v tu chvíli raketově vzrostly. Jenže se záhy ukázalo, že za skvělou myšlenkou nestojí žádný komerční plán. Neúspěšného pokusu si však dobře všimli větší giganty Microsoft, Google a Facebook. Minulý týden představil svůj návrh využití rozšířené reality i Apple, který se tak snaží naskočit do již rozjetého vlaku.

V čem tyto společnosti vidí tak velký potenciál? Rozšířená realita prakticky ruší hranice počítačového světa ztělesněné rámem monitoru. Tím se například obrovsky rozšiřuje prostor pro reklamní využití.

S rozšířenou realitou bude k dispozici pro inzerci celý svět a ne jen jedna webová stránka. Díky rozšířené realitě si bude možné vyzkoušet jakýkoli produkt a zboží, aniž by bylo třeba zajít do obchodu. On-line nakupování tak získá zcela nový rozměr.

To je samozřejmě už trochu horší zpráva pro společnosti provozující nákupní centra. Obrovský potenciál je v počítačových hrách, filmovém průmyslu, ale i v designerských profesích, lékařství, vzdělávání… Prakticky každý obor může těžit z rozšířené reality.

Ten, kdo správně uchopí tento nápad jako první, bude mít v budoucnu přístup ke zlatému dolu 21. století. Ví to Microsoft, Google, Facebook a nyní už i Apple, přestože od nápadu k realizaci zbývá ještě několik let.

Autor je analytikem České spořitelny