Čínská elektromobilní invaze se u nás zatím nekoná: Kdy ji můžeme očekávat a jak masivní bude?
V EU je dnes každé páté elektrické auto vyrobené v Číně, u nás činí aktuální tržní podíl čínských „elektrik“ 14,23 % (tedy ani ne každé osmé). Je ale potřeba vidět, že se pohybujeme v kategorii, jejíž čísla jsou v ČR obecně vlivem různých faktorů spíše směšná. Příchod nových značek i modelů těch stávajících může poměr sil rychle změnit.
Český svaz dovozců automobilů (SDA) ve své nejnovější tiskové zprávě hovoří o tom, že invaze čínských aut na domácí trh se zatím nekoná a už vůbec ne v kategorii elektromobilů. Domnívat se, že tomu tak bude i nadále, by ovšem mohlo velmi ošidné.
Podle Marka Vodičky, marketingového ředitele českého zastoupení čínské značky MG, má dosavadní stav svoji logiku: „V České republice je oproti jiným evropským zemím stále velmi málo čínských značek – kromě nás už nějaké hmatatelné množství aut prodá jenom Dongfeng. Musíte si připočíst i obecně velmi nízkou oblibu elektromobilů na našem trhu (celkově bylo letos v ČR do března registrováno 57 605 aut, z toho jen 1293 elektrických – pozn. red.).“
„Třetí výrazný moment vidím v tom, že se nám dosud nepodařilo proniknout do velkých podnikových flotil – jiné značky takto prodávají velkou část svých aut. Zatím jsme úspěšní v malých fleetech, ale jsme už ve hře i v několika velkých tendrech,“ doplňuje Marek Vodička. Zároveň nesouhlasí s tím, aby byla za čínská auta označovány výrobky značek jako Tesla nebo Volvo, byť se v Číně vyrábí.
Není číňan jako Číňan
Co je tedy čínské auto? Auto čínské značky, nebo auto vyrobené v Číně? Sedláckým rozumem auto čínské značky vyrobené v Číně. Statistiky vydávané SDA se však přinejmenším v duchu včerejší tiskové zprávy dívají na věc jinak.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!