Jedna nádrž, jedno nabití, 1000 km do hor. Matěj Bernát vzal k Mont Blancu Jaecoo J7
Omoda a Jaecoo, dvě nová jména ze stáje Chery Automobile, vzbudila v Česku rozruch letos na jaře. A ten neustává. Na vlastní kůži jsme proto chtěli vyzkoušet, jak pohodlně a jak daleko dojede SUV Jaecoo J7 SHS v reálném provozu.
Přijel zubař k Mont Blancu v plug-in hybridu a nebyl to začátek vtipu, ale cíl výpravy Matěje Bernáta s Jaecoo. Matěj pracuje jako zubní lékař, ale především je to horolezec, skialpinista a ambasador značky Jaecoo. Ta nově přináší na český trh čínské vozy, které směle konkurují zavedeným automobilkám.
Jak si ale povede toto SUV s líbivým designem, když vyrazí po dálnici do hor? Za cíl long rage testu jsme vybrali s Matějem francouzský resort Chamonix-Mont-Blanc. Poloha nedaleko hranic s Itálií a Švýcarskem, na úpatí nejvyšší evropské hory (pokud pomineme ruský Elbrus) a 1 000 km od Prahy byla pro naše účely ideální.
Úsporně i do kopců
Trasa Praha–Chamonix má výškový rozdíl 800 m a celkové stoupání (elevation gain) dokonce 4 900 m. S trochou nadsázky se tak vyrovná výstupu na 4 808 metrů vysoký Mont Blanc. Bez nadsázky je ale tato cesta krásnou ukázkou toho, jak vypadá reálná spotřeba na akční prázdninové autovýpravě.
Výrobce uvádí dojezd na jedno nabití baterie a jednu plnou nádrž u tohoto plug-in hybridu 1 200 km, některé testy za podmínek víc než ideálních („jedeme z kopce“) dokonce až k (těžko uvěřitelným) 1 400 km. Monitor nám v Praze hlásí dojezd 1 150 km.
Při cestě se adaptujeme na dynamicky se měnící výškový profil trati a ctíme rychlostní limity. Skutečně nemáme v plánu tankovat ani dobíjet baterii a nechceme uvíznout bez šťávy někde v horském průsmyku. Trasu z Česka přes Německo, Švýcarsko až na kraj Francie absolvujeme převážně po dálnici rychlostí kolem 120 km/h.
V cíli u paty Mont Blancu svítí na tachometru 1 005 km a odhadovaný dojezd ještě asi 105[2] [3] [4] km. Průměrnou spotřebu benzínu jsme vypočítali na 5,9 litrů na 100 km. U 1 800 kg vážícího SUV střední třídy bez dieselu při cestě po dálnici do hor je to působivý výsledek.
Bílé zuby Alp
Matěj Bernát, zubař, horolezec, skialpinista a dobrodruh, letos oslaví třicítku, ale zlezl už tolik vrcholů, kolik si může připisovat jen málokdo na světě. Už před třemi lety vystoupil na poslední ze všech osmdesáti dvou alpských čtyřtisícovek, a to jako první Čech a třetí nejmladší muž historie.
V Chamonix vzal Mont Blanc se svými skialpy útokem – cesta tam a zpět mu zabrala jen něco přes 13 hodin. Pro svoji vytrvalost a chuť k překonávání výzev představuje perfektního ambasadora mladé značky Jaecoo, která podporuje nejen úspěšné sportovce, ale aktivní životní styl jako takový.
SUV pro dobrodruhy
Pojďme se ještě podívat na zoubek Jaecoo J7 SHS z našeho testu.
Srovnávají ho s range Roverem nebo Tiguanem, v porovnání ale nemá konkurenci jeho bohatá výbava takřka za hubičku. Čtyři a půl metru dlouhé SUV ihned zaujme masivní přední maskou s hravými světlomety. Potěší vás automatizované zapuštěné kliky nebo sedačky, které jsou nejen vytápěné, ale i ventilované.
V interiéru nečekejte levně působící materiály – čínské automobilky už drží krok s evropským standardem a zvyšují laťku svým následovníkům. Palubní počítač funguje podobně jako u androidu, kde si spoustu věcí můžete personalizovat a k oblíbeným funkcím se dostanete na pár kliknutí. Výkonné posilovače a komfortně nastavené řízení nedopustí, aby vám vůz pod rukama nespolupracoval. Vůz navíc dobře sedí na vozovce a je poměrně tichý. Splňuje všechno, co si můžete přát pro pohodlnou jízdu.
Plug-in hybridní model J7 SHS s předním pohonem skrývá pod kapotou zážehovou patnáctistovku s výkonem 143 koní a elektromotor s výkonem 204 koní. Celkový výkon soustavy motorů je 347 koní. Baterie má kapacitu 18,3 kWh, čistě elektrický dojezd se uvádí kolem 100 km. Nabíjet lze stejnosměrným proudem DC výkonem max. 45 kW.
V nabídce je také čistě benzínová varianta s přeplňovaným zážehovým motorem o objemu 1,6 litru s výkonem 147 koní. Kromě pohonu přední nápravy je i ve verzi 4×4.
Není třeba se obávat ani o dostupnost náhradních dílů – importér Grand Automotive je schopen rychle je dodat ze skladů v maďarském Gyoru. V současnosti se také pro expandující Jaecoo staví ve Španělsku továrna s centrálními sklady pro Evropu. Oficiální servisy přibývají, po letních prázdninách jich bude 20 a do konce roku 2025 bychom se měli dočkat až 30 autorizovaných míst napříč republikou.
S SHS dojedete dál
A co znamená SHS, které u testovaného modelu uvádíme? SHS značí zkratku pro Super Hybrid System, u nás se spíš setkáte s označením PHEV, tedy Plug-in Hybrid Electric Vehicle.
Na rozdíl od většiny plug-inů, u kterých se po vybití podpůrné baterie rapidně zvýší spotřeba, SHS umožňuje zvolit automatickou regulaci dobíjení, která udržuje baterii nabitou na 20 – 25 % a přitom se chová k nádrži stále šetrně. Stejně jako Matějovi vám tak zbyde dost energie až do cíle.
Nemusíte zrovna uvažovat o lámání rekordů, klidně vemte svoje Jaecoo na výlet do Tater, na nákupy do Polska nebo na třeba na odpočinkový pobyt u Lago di Garda. Na rodinné výpravy za zábavou i dobrodružné expedice v partě je Jaecoo J7 spolehlivý a komfortní dopravní prostředek s tím správným moderním drajvem.
Autorka: Marika Tóthová