Prodat byt jedině se slevou? Není to tak zlé, říká Zuzák z Maxima Reality

Zdroj: MAXIMA REALITY, s.r.o.

Zájemců o byty je pořád málo, přesto se většina bytů dá prodat i bez slevy. Bude to však stát víc času a energie, upozorňuje Vladimír Zuzák, ředitel Maxima Reality. Když se na podzim 2022 realitní trh téměř zastavil, zažil si pár bezesných nocí. Dnes už zase všechno běží, ale trochu jinak, než jsme byli zvyklí v posledních deseti letech.

Ještě před rokem se pořádaly na většinu bytů v Praze online aukce. Zájemců bylo tolik, že se čekalo, kdo přihodí víc k původní nabídkové ceně. Dnes je situace úplně opačná. Prodávající jsou rádi za každého, kdo na prohlídku přijde. Navíc se čeká, jestli v roce 2023 ještě klesnou ceny nemovitostí, a toho jsou si kupující dobře vědomi.

Každý zájemce si dnes řekne o slevu a já se tomu nedivím. Majitele nemovitostí na to připravujeme dopředu – k jednání o ceně dojde, ale to neznamená, že si tu cenu nemůžete obhájit,“ upřesňuje aktuální situaci Vladimír Zuzák, ředitel Maxima Reality.

Tržní cena se brání nejlíp. Jak ji zjistit?

Čím rychleji se situace na trhu mění, tím těžší je rozhodnout, za kolik by se měla nemovitost prodávat. „Když se podíváte na jiné inzeráty, tak nevíte, jak dlouho tam visí, kolik mají zájemců ani za kolik se daný byt nebo dům nakonec prodá. Nedá se tím řídit,“ varuje Zuzák.

V posledních měsících proto roste zájem o odhad tržní ceny, který nabízí bezplatně některé realitní kanceláře. Jen v Praze registrují tisíce žádostí od majitelů, kteří chtějí zjistit, jak se v posledním roce proměnila cena jejich nemovitosti a za kolik by se dala prodat.

Odhad tržní ceny vychází z toho, za kolik se nemovitosti skutečně prodaly v dané lokalitě. Tyto údaje se zaznamenávají přímo z kupních smluv do katastru nemovitostí a pak jsou zaneseny do tzv. cenových map, se kterými pracujeme my,“ upřesňuje Zuzák. Kdo má v ruce takový odhad, obhájí si cenu lépe než ten, kdo se řídil jen pocity a realitními servery.

Vyjděte jim vstříc… a to za každou cenu!

Na trhu je více bytů na prodej než kupujících, a to znamená, že si zájemci mohou vybírat. „Náš přístup jsme otočili o 360 stupňů, už to známe z krize, kterou jsme zažili v roce 2009. Po prohlídce zájemcům voláme a ptáme se: Jak jste se rozhodli? Jaká je vaše situace? A v čem vám můžeme pomoct?“ líčí Vladimír Zuzák, jak teď probíhají prodeje bytů v Maximě.

Kupující nejvíc řeší financování. Dojednat v bance hypotéku bývá velký problém, proto mají výhodu realitní kanceláře, které dokážou s úvěrem pomoct. Časté jsou i situace, kdy se zájemci potřebují hlavně rychle nastěhovat kvůli práci nebo rodině. Jindy zase ocení pomoc s plánováním rekonstrukce, možnost nechat si nábytek a další vstřícné kroky.

Na závěr je fér přiznat, že sleva může být často nejsnazší způsob, jak získat zájemce na svoji stranu. Jenže není sleva jako sleva. „Kupující často žádají snížení ceny, protože se to tak prostě dělá. Neví, o kolik by se mělo zlevňovat, ani proč. Radost jim udělá i sleva v řádu několika desítek tisíc, která majitele tolik nebolí,“ přibližuje realitní praxi Zuzák.