Autonomní vlak ještě musíme naučit, jak si poradit při srážce se srnou, říká šéf AŽD Praha

Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle

Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle
Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle
Generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle
4
Fotogalerie

Za dvacet let vybudoval firmu s desetimiliardovým obratem a dominantním postavením na tuzemském trhu. Než odejde do penze, chce v Česku vyjet s autonomními vlaky, které řídí počítač a člověk spíše zpovzdálí dozoruje. „První vyjedou na regionálních tratích, kde potřebujeme úspory. Cestující svezou za dva až tři roky. Musíme však vlaky naučit různé scénáře, třeba srážku se srnou či prasetem,“ říká spolumajitel a generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle, sám stále aktivní strojvedoucí.

První autonomní vlak, který kdy vyjel na české koleje, jste jednorázově odprezentovali loni v prosinci na Švestkové dráze z Čížkovic do Mostu. Jak od té doby vývoj vlaku pokročil?

Systém je hotový. Poskládali jsme ho z řady subsystémů. A dokonce zjistili, že nám i současná legislativa umožňuje pustit jej do jisté míry bez strojvedoucího na trať. V Česku bude ve vlacích na přechodnou dobu potřeba strojvedoucí s tabletem. Bude pasivně kontrolovat jízdu, prodávat jízdenky a třeba rozdávat kafe cestujícím. Plnil by stejnou funkci, jako stěna v pařížském metru, které je už zcela autonomní - ta stěna odděluje koleje od hrany nástupiště. Strojvedoucí jako by  „izoloval“ vlak od perónu, zajistil, že se nerozjede v moment, kdy by byl třeba někdo přivřený ve dveřích. Pak by dal pokyn k odjezdu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!