Karolína Topolová: Na přelomu roku na lidi dolehla krize

Karolína Topolová

Karolína Topolová Zdroj: E15 Michael Tomes

Hospodaření největšího prodejce ojetin AAA Auto se loni zlepšilo. Letošní první kvartál je ale slabší. Ředitelka sítě autobazarů Karolína Topolová doufá, že propad firma během zbytku roku dožene. „Mnoho malých obchodníků s vozy končí, krachuje, protože nemají silné financování, nemohou si v porovnání s našimi službami dovolit poskytovat totéž. To by nám mohlo pomoci navýšit podíl na trhu, byť poptávka je slabší,“ říká.

E15: AAA Auto poměrně překvapila trh oznámením, že na valné hromadě v březnu bude hlasovat o stažení cenných papírů z burzy. Čí to je návrh?

Jde o návrh majoritního akcionáře pana Dennyho. Společnost nezná přesné důvody, proč hlavní akcionář chce ukončit obchodování akcií na burze cenných papírů.

E15: Pokud k tomu dojde, podle jakého práva by stahování cenných papírů probíhalo, podle českého, nebo maďarského?

Valná hromada proběhne až koncem března, do té doby bych se k tomu nerada vyjadřovala. Nicméně rozhodně se majoritní akcionář společnosti bude snažit postupovat tak, aby všichni akcionáři měli rovné možnosti. To je to, o čem jsme se spolu bavili v první fázi.

E15: Takže v obou zemích bude uplatňován stejný způsob?

Předpokládám, že ano.

E15: Jak probíhá zamýšlený proces prodeje AAA Auto? Stále stojí?

Pan Denny před časem oznámil, že prodej svého podílu pozastavuje na neurčito. Je to jeho soukromá záležitost. Na chod společnosti to nemá žádný vliv, pro nás to znamená, že budeme mít více času na zdokonalování našich cílů, které jsme si vytyčili, což je zejména zlepšení zákaznického servisu.

První čtvrtletí? Nic moc

E15: Jaký byl pro AAA Auto loňský rok? Byl celý ve znamení zlepšování obchodu a ziskovosti, jak naznačovaly první tři kvartály?

Výsledky ještě nemáme k dispozici, ale prodeje jsme meziročně navýšili o 14,6 procenta. To je výborný výsledek, prodali jsme přes 51 tisíc vozů. Největším tahounem byl růst Slovenska, až 22,6 procenta, což je obrovský pokrok. Na tuzemském trhu byl růst menší. Pokud se budeme bavit o vývoji letošního roku proti letům předchozím, trend růstu prodejů se zpomalil. Na konci roku, na přelomu prosince a ledna, došlo k pětiprocentnímu poklesu prodejů. Tento trend, jak vidíme teď v únoru, stále pokračuje. První kvartál roku 2013 bude pod kvartálem loňského roku. Věříme, že zbytek letošního roku přinese lepší výsledek, než indikuje první čtvrtletí.

E15: Čím si pokles vysvětlujete?

Je to dáno tím, že ekonomická krize není zcela zažehnána. V nějakém momentě se musela projevit odkládající se poptávka po koupi ojetých vozů. Věřím, že se nám blýská na lepší časy, neboť mnoho malých obchodníků s vozy končí, krachuje, protože nemají silné financování, nemohou si v porovnání s našimi službami dovolit poskytovat totéž. To by nám mohlo pomoci navýšit podíl na trhu, byť poptávka je slabší.

E15: O kolik byste letos chtěli zvýšit podíl na trhu?

Dali jsme si cíl, že bychom chtěli mít růst proti předchozímu roku, pohybuje se ale v jednotkách procent.

E15: Opticky vám hodně rostly prodeje v Rusku, i když je to z nuly. Jak se tam AAA Auto daří?

Rusko má pro nás stále ohromný potenciál, otevřeli jsme tam pobočku na konci roku 2011. Hlavní cíl pro nás je tam nyní brand awareness, tedy rozšíření povědomí o značce. To je největší rozdíl proti Česku a Slovensku, kde navyšujeme tržní podíl. V Rusku jsme na začátku. Zatím to splnilo naše očekávání, samozřejmě že ruský trh také není v úplně nejlepší pozici, ale potenciál je obrovský. Už loni jsme některé měsíce měli vyrovnané hospodaření.

Financování s partnery tvoří přes 50 procent obchodů

E15: Spolupracujete tam s českými firmami? Třeba s Home Creditem na financování?

Náš obchodní model je postaven na větší škále produktů, aby si zákazník mohl vybrat. Máme zde několik lokálních partnerů, jedním z nich je i společnost Home Credit.

E15: I v Česku vám hodně pomáhá to, že zákazníkům nabízíte rovnou financování. Kolik lidí ho využívá?

Více než padesát procent. Nabízíme zákazníkům financování s partnery jako Home Credit, Essox, S-Autoleasing, GE Money Auto či Cetelem, další partnery máme z řad pojišťoven. Myslím, že je to i velkou výhodou pro klienta, že má možnost si vybrat. Nechtěli bychom jej tlačit do jednoho produktu.

E15: Jak to vypadá s problematičností těchto úvěrů, jak často jsou nespláceny?

To je otázka pro naše finanční partnery. Ti mají své portfolio klientů velmi dobře zmapováno. Samozřejmě i nám jde o to, aby riziko klienta bylo co nejmenší. Máme vlastní proces, kdy vyhodnotíme, zda je klient bonitní či rizikový, naši obchodníci zákazníky rozhodně nenadhodnocují. Přepokládám ale, že procento nesplácení je nízké.

E15: Loni jste marketingově oživili značku Mototechna. Jak vám to pomáhá v prodejích, už je to vidět?

Bylo to spíše obráceně. Zaznamenali jsme velký zájem o zánovní auta. I u ojetin chtějí zákazníci vozy do dvou let stáří, které mají najeto málo kilometrů. Říkali jsme si, že by stálo za to vyčlenit tento segment velmi kvalitních vozů pod speciální brand. V té době se nám naskytla možnost zakoupit práva ke značce Mototechna. Musím říci, že to shledávám jako pozitivní krok. Mnoho zákazníků si tuto značku stále pamatuje, vzpomínají na ni s nostalgií. Když jsme přišli s Mototechnou loni v září, za necelé tři měsíce jsme prodali přes 400 vozů. Zájem se tedy potvrdil. Existuje segment klientů, kteří by dříve kupovali nové vozy a nyní jim to ekonomická situace neumožní, a pro ně je Mototechna.

E15: Jaké typy vozů jsou nyní nejpopulárnější?

Trend se příliš nemění, 30 procent vozů v naší nabídce stále tvoří vozy Škoda. To jsou nejpoptávanější auta. Prototypem vozu je stříbrný kombi vůz, dieselový, většinou Škoda Octavia. Mezi první pětku patří dále Volkswagen, Ford, Opel, Peugeot. V poslední době roste zájem i o MPV vozy, rodinná auta a SUV. V době začátku krize se zákazníci změnili, chtěli vůz s malou spotřebou, menší. Poslední dva tři roky vidíme opět příklon k větším vozům. V zimním období vždy raketově naroste zájem o vozy s pohonem 4×4.

E15: Je to rozdíl proti tomu, co chtějí Slováci?

Je to vesměs stejné.

Náš trh, to jsou hlavně lidé

E15: Jak velký podíl máte firemních zákazníků?

Procentuální podíl není tak velký, zhruba deset procent. Kupují hlavně zánovní vozy. Podíl nákupu fleetových vozů je větší, tak 30 procent. To je pro nás dobré v tom, že zákazník vidí, že vůz byl udržovaný, servisovaný.

E15: Kolik je průměrná cena kupovaného vozu?

Činí 179 tisíc korun. Je tu vidět cenový nárůst, před třemi lety to bylo 155 tisíc korun.

E15: Mluvilo se také o tom, že byste se znovu vrátili do Maďarska. Jak je to daleko?

O Maďarsku stále přemýšlíme. Byl to pro nás velmi překvapivý trh. Když jsme na něj vstoupili, byli jsme už v prvním roce profitabilní, otevřeli jsme sedm poboček. To bylo i na tu dobu velmi vzácné. Pak došlo celosvětově k nemilé situaci, krize měla velký vliv jak na prodeje vozů, tak na financování. Museli jsme trh opustit, neboť se stal záhy neprofitabilním. Z racionálních důvodů bychom se tam ale chtěli vrátit, lidé musejí obnovovat vozový park, který hodně zestárl. Trh sledujeme, chtěli jsme rozhodnutí udělat už loni, ale situace se nevyvinula nějak zásadně příznivě. Letos na konci druhého čtvrtletí bychom chtěli mít jasno, zda se tam vrátíme už letos nebo až v roce 2014. Maďarsko rozhodně bude první ze zemí, kam bychom chtěli expandovat.

E15: Co vaše další expanzní plány?

V Česku a na Slovensku letos plánujeme otevřít další tři až čtyři prodejní místa, z čehož jedno bude na Slovensku v Prešově.

E15: AAA Auto dováží zákazníkům na jejich pobočku i auta z bazarů v jiných místech. Dovážíte každé auto?

Ano. Pouze vozy, které byly koupeny protiúčtem a jsou určeny na náhradní díly, už nepřevážíme.

E15: Stává se často, že auto převezete a zákazník ho nekoupí?

Kupodivu máme sedmdesátiprocentní úspěšnost všech převozů. Jen 30 procent lidí se rozhodne pro jiný vůz či zjistí, že si na dané auto nemůže dovolit financování. Pak mu vybereme jinou alternativu.

E15: Jak to máte se spory a reklamacemi? Kolik vozů se vám vrací od nespokojených zákazníků?

Z loňského počtu prodeje vozů evidujeme reklamace do pěti procent. Postupujeme podle platného reklamačního zákona. Zavedla jsem i pozici ombudsmana, které se ujal Milan Smutný, bývalý mluvčí Škoda Auto.

Karolína Topolová (36)

Kariéru zahájila v pražském hotelu Prague Hilton Atrium jako programová manažerka, v roce 1998 založila call centrum v AAA Auto. V roce 2007 se stala viceprezidentkou společnosti a podílela se na vstupu firmy na českou a budapešťskou burzu cenných papírů. V roce 2010 získala magisterský titul na Univerzitě J. A. Komenského v oboru andragogiky. Do jmenování generální ředitelkou společnosti AAA Auto řídila divize prodeje, finančních a pojišťovacích služeb, call centra, personalistiky, IT a externí komunikace. V roce 2012 se stala předsedkyní správní rady Dětské dopravní nadace.