Nastane konsolidace e-shopů, velcí hráči skupují ty malé, říká šéf Mailstepu Libor Hudeček

Libor Hudeček, Mailstep

Libor Hudeček, Mailstep Zdroj: E15 Michael Tomeš

Libor Hudeček, Mailstep
Libor Hudeček, Mailstep
Libor Hudeček, Mailstep
Libor Hudeček, Mailstep
Libor Hudeček, Mailstep
7
Fotogalerie

E-shopy, které jen přeprodávají standardizované výrobky, budou nejvíce ohroženou skupinu, předpovídá Libor Hudeček, šéf jedné z největších tuzemských firem zaměřených na logistiku v sektoru e-commerce Mailstep. Poté, co loni ve společnosti získal 70procentní podíl šéf PPF Jiří Šmejc, bude Mailstep expandovat do Itálie. V Evropě se tak časem střetne také se americkým startupem Shipmonk Jana Bednáře, který na starý kontinent brzy vstoupí. 

Váš byznys je pevně navázán na e-commerce. Jaká je teď situace na trhu? 

Trh zažil v prvním a na začátku druhého kvartálu výrazný propad, my rosteme i přes tento obecný trend na trhu. Máme ale pár zákazníků, kterým se daří méně. Nejde v tom vyčíst vzorec, ale zejména od balíkových přepravců slýcháme, že v březnu a dubnu e-commerce značně spadl, nyní se to začíná zlepšovat. E-shopy měly vysoká očekávání v oblasti prodejů, které byly nakopnuté koronavirem, nakonec ale byly výrazně nižší. K nižším prodejům se přidaly vyšší zásoby, některým e-shopům se tak snížila obrátkovost, kvůli tomu mělo dost z nich problémy s cashflow, musejí kvůli tomu vyprodávat se slevami. Do toho přišlo zdražování. A dávat slevy, když vám rostou náklady, je docela problém. 

Jak pandemie změnila e-commerce ve světě

Video placeholde
• Videohub

Mluvil jste o problémech s cashflow některých e-shopů, ukázalo se to například u Dedolesu nebo Footshopu. Dojde ke krachům? 

Určitě dojde ke konsolidaci slabších hráčů, ekonomická situace to zrychlí. Ale pro fulfilment (kompletní proces od poptávky v místě prodeje až po dodání produktu zákazníkovi - pozn. red.) je to zajímavá příležitost, jak zbavit e-shopy investic a fixních nákladů. Díky nám si nemusí pronajímat celou halu, ani investovat do logistických technologií a vybavení.

Evidujete tedy zvýšený zájem? 

Přichází k nám nyní hodně zákazníků, zájem je průběžně dobrý. Navýšili jsme o dvojnásobek kapacity i rychlost expedice. A vidíme i konsolidaci, kdy někteří naši velcí zákazníci kupují menší hráče. 

Takže na trhu je příležitost pro velké hráče, kteří mohou pohltit menší konkurenci? 

Ano, máme dva nebo tři zákazníky, kteří v poslední době koupili svou konkurenci. Pro nás je to zase nějaká forma růstu. Obecně rizikový segment jsou e-shopy, které dělají nákup, prodej a jsou malí. Pokud někdo přeprodává standardizované produkty a nemá výtlak, tak může mít problém. Nebude úspěšný ani na online tržištích, kde zapadne mezi ostatními tisíci prodejců stejného zboží a bude muset soutěžit jen cenou. Ti s vlastními nebo unikátními produkty, případně silnými brandy a dobrou zákaznickou zkušeností z logistiky budou dlouhodobě úspěšní a budou růst. U nás takovými brandy jsou třeba Fabini nebo Kofola. Nákupci a prodejci budou pod obrovským tlakem online tržišť. 

Zmiňujete online tržiště. Česko je v tomto ohledu pozadu, prodá se na nich třikrát méně zboží než v Německu. Proč? 

Nevím, jestli je to tím, že ten čas teprve přijde, nebo tím, že máme mnoho silných lokálních e-shopů. Historicky je česká e-commerce velmi silná a vstup online tržišť není tak snadný a rychlý, protože naráží na konkurenci tradičních e-shopů. Některé tu působí, ale není to tak rychlé jako na Západě, tam udělali větší hráči jako Amazon ofenzivu mnohem dříve a nedovolili domácí e-commerce scéně se tak etablovat. Je to hodně vidět i v tom, že jsou české e-shopy exportně silné, což rozhodně neplatí o všech zemích. 

Jaký pro vás byl loňský rok z hlediska čísel? 

Jako celá firma jsme obratově rostli o 60 procent, e-commerce nám rostl o 90 procent. Celkový roční obrat byl 460 milionů, EBITDA byla 47 milionů. Letos plánujeme zhruba 65procentní růst, zisk budeme investovat do rozvoje. Příští rok tedy plánujeme obrat kolem 750 milionů a expanzi do zahraničí. 

Do jaké země chcete expandovat? 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!