Třináct vlaků týdně. Státní ČD Cargo se zapojilo do exodu surovin z Ukrajiny

Nakládka obilí do vlaku na Ukrajině

Nakládka obilí do vlaku na Ukrajině Zdroj: profimedia.cz

Když před pár dny Turecko povolilo odplout v bosporských úžinách zadržené ruské lodi Žibek Žoly s údajně kradenými sedmi tisíci tunami ukrajinského obilí, šlo jen o střípek obrovských přesunů zemědělských komodit, které se nyní na Ukrajině dějí. Česká vláda v něm chce hrát důležitou roli. Státní akciovka ČD Cargo se už pustila do hromadného odvozu tamních produktů a podobně jako ostatní velké evropské firmy je směruje do západních přístavů. Ceny obilí jsou mezitím na rekordních hodnotách a OSN varuje, že 49 milionů lidí ve 46 zemích je letos ohroženo hladomorem.

Situace je nekompromisní. Ukrajina má 20 milionů tun obilí, které potřebuje zobchodovat a odvézt pryč. Rusové na druhé straně blokují přístavy, ničí koleje, silnice a zemědělské produkty na okupovaných územích kradou. Podle ukrajinských zdrojů zmizelo už více než půl milionu tun obilí. 

Rychlost je proto pro odvoz komodit klíčová. „Odvezli jsme již více než 2,5 milionu tun zboží,“ popisuje šéf ČD Cargo Tomáš Tóth. V meziročním srovnání je to o půl milionu tun více.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!