Vlakové jízdenky by v EU mohly nést povinně údaje o cestujících, kteří na ně cestují. Průvodčí by mohli mít přístup k Schengenskému informačnímu systému, aby tak snadněji zjistili, zda se ve vlacích nepohybují osoby podezřelé z terorismu. Zapracovat by se také mělo na bezpečnostním výzkumu.
To jsou jen některé nápady, které budou unijní ministři dopravy probírat na svém setkání 8. října v Lucemburku, uvedl v rozhovoru pro EurActiv evropský protiteroristický koordinátor Gilles de Kerchove.
Ve stejný den se v hlavním městě Lucemburska sejdou i ministři vnitra. EU tak reaguje na srpnový útok v rychlovlaku Thalys na trase Amsterdam-Paříž, který si vyžádal tři zraněné.
Nádražáci s výcvikem
„Existují různé způsoby, jak odhalit podezřelé chování na nádraží nebo ve vlaku. Lidé, kteří na nádraží a ve vlacích pracují, také mohou projít výcvikem,“ řekl redakci de Kerchove, který v Praze vystoupil v rámci bezpečnostního fóra Internal Security Forum Prague.
Zatím podle něj nelze přesně říci, jaká konkrétní opatření EU pro posílení bezpečnosti ve vlacích zavede. Teprve z debaty ministrů vyplyne, jestli bude Unie přijímat nové legislativní předpisy.
Gilles de Kerchove|Gilles de Kerchove
Pomoci by politikům měly i podklady od expertní skupiny Evropské komise pro bezpečnost pozemní dopravy, kterou komisařka pro dopravu Violeta Bulcová požádala, aby představila nejlepší opatření fungující v jednotlivých zemích. Skupina se schází na konci tohoto týdne.
O vlakové bezpečnosti také na konci srpna jednali ministři vnitra a dopravy z osmi členských zemí společně se zástupci Švýcarska, evropským komisařem pro migraci, vnitřní věci a občanství Dimitrisem Avramopulosem, komisařkou Bulcovou a právě de Kerchovem.