Černé skříňky nepotvrdily zablokovaný podvozek zříceného Jaku | E15.cz

Černé skříňky nepotvrdily zablokovaný podvozek zříceného Jaku

nes, ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
(VIDEO) Data z černých skříněk letounu Jak-42, který se minulý týden zřítil u Jaroslavle nepotvrzují spekulace tisku o tom, že otáčky motoru mohla omezit neodblokovaná palubní brzda. Agentura Interfax se odvolává na letecké odborníky, kteří tvrdí, že zabrzděný podvozek by plný tah motorů nevydržel.

„V datovém zápisu černé skříňky není žádná informace o tom, že by taková situace nastala,“ uvedl Interfax s odvoláním na zdroj v leteckých kruzích blízký k vyšetřování. „Verzi o tom, že by neodblokování parkovací brzdy bylo příčinou letecké katastrofy, nic nepotvrzuje.“

Letecký odborník Alexandr Akimenkov na serveru Gazeta.ru verzi s ruční brzdou přímo vylučuje. Se „zataženou ruční brzdou“ podle něj Jak-42 prakticky nemohl vzletět, protože sílící tah motorů směřující proti omezovači by prý kola od podvozku odtrhl.

Video ze stacionární kamery, na němž je vidět, jak ztěžka se letoun odlepoval od dráhy

Tuto domněnku potvrzuje v dnešní informaci Interfaxu i další ruský zdroj, podle něhož by podvozek Jaku-42 tah motorů působící proti zapnutému brzdnému systému nevydržel. „Nejspíš by se ještě před odstartováním poškodil podvozek a letoun by nevzlétl,“ napsal Interfax.

Vyšetřovatelé ruské prokuratury a Mezistátního leteckého výboru (MAK) si stěžují, že neurčité a často protichůdné informace o příčině tragické havárie, které se většinou odvolávají na mlhavé zdroje, vyvolávají nervózní atmosféru a komplikují objasňování skutečných příčin. Je podle nich zřejmé, že kromě analýzy černých skříněk je třeba vyčkat na výpověď palubního inženýra Alexandra Sizova, který jediný havárii přežil.

Autor: nes, ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video