Dubnický kombinát měl velké plány, teď hrozí zánik
DMK chtěl dodávat podvozky pro nákladní vozy ukrajinských a ruských železnic. Partnerem Slováků měly být ukrajinské i ruské státní společnosti. Podnik se třemi stovkami zaměstnanců chtěl postupně nabrat dalších pět set lidí.
Neuběhl však ani půlrok a vše je jinak. Již v březnu avizovalo více než sto zaměstnanců, že jim na účty nepřišly výplaty za leden a únor. Pro většinu pracovníků není práce. Očekávané měsíční zakázky na tisíc podvozků v hodnotě deset milionů eur chybí.
„Ze strany vedení společnosti zaznívaly jen sliby s termíny vyplacení, ale situace se nezlepšila. Sociální situace v rodinách je již neúnosná,“ řekla šéfka podnikových odborů Ľuba Backová.
Kvůli platům vstoupili zaměstnanci začátkem dubna do stávky. Ani ta ale situaci nezlepšila. Peníze chybí části zaměstnanců i za březen a počet dělníků bez peněz stále stoupá. Zaměstnanci podávají hromadné výpovědi a pro společnost to podle všeho znamená konec.
Sázka na nejistý byznys není jen chybou manažerů firmy, ale také ostudou státu. Na projektu a budování továrny se finančně i jinak podílely Slovenská agentura pro rozvoj investic a obchodu (SARIO), Eximbanka SR, ministerstvo hospodářství a velvyslanectví Slovenska v Rusku. Společně domluvily kontrakt s Krjukovským vagonostrojiteľným závodom v Kremenčugu, který je teď ukrajinskou stranou vypovězen. Podniku zároveň slovenský stát poskytl finanční záruky.