Jak si generace Y představuje dokonalou firmu

Cadillac jako luxusní kancelář, i o tom sní americká generace Y

Cadillac jako luxusní kancelář, i o tom sní americká generace Y Zdroj: Profimedia.cz

Experti míní, že zatím poslední generace, která vstupuje na trh práce – tedy děti milénia neboli generace Y – významně ovlivní budoucí pracovní život. Nová studie, kterou vypracovalo oddělení Ericssonu, s názvem Mladí odborníci v praxi, přišla na to, že generace Y má hodně odlišná očekávání od současného pracovního života. Například považuje soukromou komunikaci v pracovní době za právo, nikoliv za výhodu poskytovanou zaměstnavatelem.

Studie zvláštní pozornost věnovala pracujícím lidem ve věku 22 až 29 let v USA, kteří jsou vysokoškolsky vzdělaní, ambiciózní, uvažují progresivně a domnívají se, že v budoucnosti převezmou vůdčí pozice.

Mimo jiné zjistila, že generace Y vnáší do pracovního života hodně ze svého osobního života, neznamená to však, že automaticky připouští, aby práce zasahovala do jejich soukromého života.

„Generace Y požaduje úzký vztah s nadřízenými a očekává častou zpětnou vazbu. Nemá ráda nejasnosti a v pracovním jednání v rámci firmy očekává transparentní a férový přístup. Pro řadu z nich je klíčovým faktorem udržení rovnováhy mezi pracovním životem a volnočasovými aktivitami. Očekávají, že jim zaměstnavatel nabídne řešení, jak toho docílit,“ okomentovala studii hlavní poradkyně oddělení Ericssonu studujícího chování spotřebitelů Ann-Charlotte Kornbladová.

Facebook jako nutnost

Ačkoli se mladí odborníci snaží podávat dobrý pracovní výkon, je pro ně prakticky nemožné nechat stranou svůj osobní život – během dne na svých zařízeních běžně sledují Facebook, chatují a odesílají a přijímají textové zprávy. Nepovažují to za výhodu poskytovanou zaměstnavatelem, ale za své právo.

Generace Y zcela využívá potenciálu svých soukromých sítí k řešení pracovních problémů tam, kde se starší generace radí pouze s kolegy v práci. Soukromé sítě, se nejčastěji používají u malých, taktických prací.

Analýza zjistila, že generace Y je hodně netrpělivá. Je součástí generace Facebooku, tudíž požaduje okamžité uspokojení svých potřeb. Proto mají jen velmi málo pochopení pro pomalé způsoby komunikace.

Firmě do soukromí nic není

Čtvrtina respondentů si pravidelně nosí na pracoviště vlastní notebook nebo tablet. Nejčastěji je používají k pracovním i soukromým účelům. Až 37 procent dotázaných, kteří si do práce berou vlastní zařízení, je používá pouze k soukromým účelům. Hlavním důvodem je zabránit zaměstnavateli zasahovat do jejich soukromí.

Polovina lidí generace Y pravidelně nosí notebook, laptop nebo běžný mobilní telefon z práce domů. Většina firem stále trvá na dodržování pravidel, která určují, jaké služby nebo aplikace si zaměstnanci mohou nainstalovat do svých pracovních zařízení.

Nicméně zvyk nosit si do práce vlastní komunikační nástroje nutí firmy zavádět jiná, volnější pravidla, která umožňují připojovat zařízení v osobním vlastnictví k firemní síti a používat je i k pracovní komunikaci.

Polovina má v práci svůj telefon

Celkem 45 procent této generace používá v práci své soukromé telefony, které si pořizují ze svých prostředků. To znamená, že platí i za použití vlastních telefonů k pracovním účelům. Dalších 23 procent používá mobilní telefony, které v plné výši zaplatil jejich zaměstnavatel nebo jim na ně alespoň přispěl.

Oddělení Ericssonu provedlo v rámci studie kvalitativní rozhovory s 64 osobami ve věku 22 až 29 let v Silicon Valley v San Francisku. Rozhovorů se účastnilo osm osob ve vedoucích funkcích, které zodpovídají za mladší zaměstnance, a čtyři experti na generaci Y.