Německá předvolební kampaň je zatím ospalá

Angela Merkelová

Angela Merkelová Zdroj: Reuters

Populární Angela Merkelová se za necelý měsíc pokusí stát potřetí německou kancléřkou. Blok křesťanských demokratů a jejich bavorské sestry (CDU/CSU) má v průzkumech značný náskok nad sociální demokracií (SPD), koaliční liberálové (FDP) jsou však na chvostu pětice parlamentních stran.

Spekuluje se proto o možnosti velké koalice, i když Merkelová tuto myšlenku nahlas odmítá. „Nikdo to nechce. Slyším to ze všech stran,“ zdůraznila v rozhovoru s televizí ZDF před pár dny. Podobně mluví opoziční kandidát na kancléře Peer Steinbrück. Na většinu ve Spolkovém sněmu ovšem dosluhující sestava unie a liberálů nemá, včerejší průzkum agentury Emnid jí dává jen 45 procent.

Kolik hlasů by dostaly hlavní strany v NěmeckuKolik hlasů by dostaly hlavní strany v NěmeckuPramen: ZDF

Nejnudnější od roku 1949

Letošní předvolební boj se podle pozorovatelů vyznačuje pasivitou a nenápaditostí. Profesor ekonomie Michael Wohlgemuth hovoří o nejnudnější kampani od roku 1949. Největší evropskou výzvu současnosti – tedy dluhovou krizi a otázku budoucnosti eurozóny – považují odborníci za příliš složité a abstraktní téma, aby se ho mohly strany účinně chopit.

Peer SteinbrückPeer Steinbrück | Reuters

V posledních dnech se ale přece jen do popředí zájmu rivalů dostává případná třetí pomoc Aténám a dělá zlou krev uvnitř CDU/CSU. Odborníci přesto míní, že výpady proti neschopnosti Merkelové poradit si s řeckým problémem jí příliš neuškodí. Většina Němců vnímá totiž kancléřku jako lepšího krizového manažera než Steinbrücka.
Pozornost na sebe v kampani poměrně překvapivě dokázala strhnout CSU, jež se snaží zabodovat plány na dálniční mýto pro cizince a podmiňuje narazí. Liberálové tvrdí, že jde o předvolební povyk.

Silné téma z USA

Poměrně silné téma přišlo do kampaně paradoxně zvenku. Je jím program americké Národní agentury pro bezpečnost (NSA), který se dotkl obyvatel nejsilnější evropské ekonomiky. Kancléřka si je vědoma, jak citlivě její krajané otázku soukromí vnímají. Dává proto najevo, že bere vyjednávání o vyloučení vzájemné špionáže s Američany vážně. „Německo není národem sledování, Německo je národem svobody,“ poznamenala. Její rivalové na levici se jí ale neustále ptají, kolik toho o programu věděla, a zpochybňují její odhodlání soukromí Němců ochránit.

si i tak mnozí Němci možná ani nespojují s blížícím se kláním. Média píšou o rekordním nezájmu.
Podle průzkumu, který citoval deník FAZ, uvedlo pouhých 39 procent tázaných, že se v konverzaci v poslední době dostali k tématu politika. A jen necelá třetina se bavila přímo o hlasování. Apatie je zvlášť silná u mladých voličů. Podle zjištění časopisu Stern si téměř polovina lidí do třiceti let nevybavila ani termín voleb.

S čím jdou hlavní německé strany do voleb.S čím jdou hlavní německé strany do voleb.