Piloti Jaku šli v kritické fázi proti sobě: jeden přidal plyn, druhý brzdil | E15.cz

Piloti Jaku šli v kritické fázi proti sobě: jeden přidal plyn, druhý brzdil

Jak-42
Jak-42
• 
ZDROJ: airliners.net

David Nesnídal

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
V kabině osudového Jaku-42, který se nedávno zřítil v ruské Jaroslavli s celým tamním hokejovým týmem, nefungovalo komunikační zařízení, a tak se piloti při vzletu nemohli domluvit. V kritických vteřinách pak jeden z nich brzdil, zatímco druhý přidával plyn. S tímto, zatím předběžným, závěrem vyšetřování přišel list Komsomolskaja pravda.

V médiích se dříve objevil údajný přepis rozhovoru v pilotní kabině, ale někteří znalci upozorňovali, že kabina Jaku je výjimečně tichá, a tak prý piloti spolu často hovoří i bez mikrofonů a sluchátek. Tuto komunikaci nemohou černé skříňky zaznamenat.

V rozhovoru, který nebyl zaznamenán možná právě došlo k nedorozumění. Když letadlo minulo vzletovou hranici na dráze, rozhodl se kapitán přerušit start intenzivním brzděním, zatímco druhý pilot dal plynovou páku vpřed na maximální vzletový výkon. Stroji se tak nakonec sice podařilo odlepit od země, ale při nízké rychlosti a na velkém úhlu náběhu nebyl schopen nabrat výšku, narazil na anténu majáku, vzplál a zřítil se u břehu řeky. Na dráze se našly brzdné stopy.

Statistika příčin nehod

Příčiny leteckých nehod Autor: blog.janradl.cz
zdroj: blog.janradl.cz

Fáze V1, je okamžik, v němž startující letadlo dosáhne rychlosti, při které má kapitán poslední šanci okamžitě přerušit start, má-li o jeho bezpečném průběhu jakékoli pochybnosti. Za touto hranici je už nezbytné, aby se stroj odlepil od země, a teprve potom se pokusil o návrat na letiště a nouzové přistání (taková situace nastala například při tragické havárii Concorde v roce 2000, kdy pilotovi nezbývalo, než s již hořícím letounem vzletět). Zatímco zkázu Concorde způsobila, i navzdory pilotově snaze, nejspíš rychlá degradace stroje, v případě Jaku-42 byly příčinou havárie zcela protichůdné snahy obou pilotů v kritické chvíli.

Statistika nehodovosti v dané fázi letu

graf příčin leteckých nehod Autor: blog.janradl.cz
zdroj: blog.janradl.cz

Autor: David Nesnídal

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video