Experimentální zkoušky v Žukovském u Moskvy, na letišti s údajně nejdelší dráhou na světě, prokázaly, že havárii nezpůsobily technické závady či problémy s kvalitou paliva, ale právě brzdění jeho kol. jednoduše řečeno: pilot u řízení, z nějakého důvodu nechal při vzletu nohy na pedálech.
Zkušební starty ukázaly, že pokud na letadlo nepůsobí „dodatečná brzdná síla“, Jak-42 se po nastavení startovní konfigurace vznese bez problémů, prakticky bez zásahu pilota.
Jiná situace však nastane s nohama ponechanýma na brzdách. Tuto variantu vyzkoušel zkušební pilot na dráze v Žukovském. Při současném brzdění bylo k odstartování zapotřebí více přitáhnout knipl, a to silou odpovídající 63 kilogramům. Tu nemohl pilot vyvinout bez toho, že by se současně opřel vší silou i do pedálů brzd.
Výsledky testů poslouží jako základ zprávy vyšetřující technické komise MAK, která shrne příčiny katastrofy. Poslední informace totiž stále ještě nejsou oficiální konečnou zprávou. Ta by měla být zveřejněna během několika dní.