Slovenský stavební lídr je na hraně krachu. Žádá ochranu soudů

Až 234 milionů eur, tedy přes šest miliard korun, to je sekera, kterou Doprastav dluží bankám UniCredit, Tatra banka, VÚB, Slovenská sporiteľna, ČSOB a ING. Aby se věřitelé nevrhli na majetek dlužníka, před dvěma dny požádalo vedení stavební firmy o ochranu Okresního soudu v Bratislavě.
„Cílem tohoto dočasného stavu a nezbytného kroku je ozdravit a stabilizovat společnost tak, aby mohla pokračovat v činnosti a plnit své smluvní závazky, “ říká mluvčí Doprastavu Michal Krajčír.
Jestli soud restrukturalizaci schválí, se společnost dozví do patnácti dnů od podání žádosti. Na verdikt budou netrpělivě čekat i zaměstnanci firmy. Těch pro Doprastav pracuje podle posledních údajů 1250.
Problémem je Polsko
Před dvěma lety jich při tom bylo dvakrát tolik. Doprastav ale tvrdě doplatil na zrušení takzvaných PPP projektů na stavbu dálničních úseků po nástupu Ficovy vlády. Na nové dálniční zakázky musel čekat téměř dva roky. V současnosti na Slovensku staví obchvat kolem Žiliny a dálnici na Kysucích.
Problémem má být i neúspěšná expanze na polský trh. Tam Doprastav v roce 2010 zvítězil, jako člen konsorcia, v tendrech na stavbu velkých dálničních úseků. Ty měl dokončit před konáním Mistrovství Evropy 2012. Kvůli průtahům se však dostal do problémů a nebyla mu vyplacena celá částka hodnoty zakázky.
Metrostav vycouval
„Důvodem žádosti o schválení restrukturalizace jsou vysoké závazky a nezaplacené faktury investorům za objednané práce na výstavbě polských cest,“ potvrzuje mluvčí Michal Krajčír.
Firmu Doprastav do loňského května spoluvlastvil i český Metrostav. Svůj 49,95procentní podíl ale prodal slovenskému podnikateli Františku Hodorovskému. Po transakci byly firmě zmraženy účty. Na Hodorovského údajně vyvíjeli tlak většinoví akcionáři a svůj podíl odprodal právě jim. Tyto informace se však doposud nepotvrdily a skuteční majitelé menšinového podílu se ztratili v neprůhledné spleti vlastnických struktur.