„Strašlivé selhání.“ Železniční neštěstí v Bavorsku nejspíš zavinil výpravčí

Nehoda vlaku v Bavorsku (9. února 2016)

Nehoda vlaku v Bavorsku (9. února 2016) Zdroj: CTK

Němečtí vyšetřovatelé se domnívají, že příčinou železničního neštěstí u bavorského Bad Aiblingu z minulého úterý byla chyba výpravčího. Bylo proti němu zahájeno vyšetřování. Oznámil to dnes podle agentury DPA vrchní státní zástupce Wolfgang Giese. Čelní srážka regionálních vlaků soukromého dopravce asi 50 kilometrů jihovýchodně od Mnichova si vyžádala 11 obětí na životech a více než 80 zraněných.

Devětatřicetiletý výpravčí, který měl několikaletou profesní zkušenost, podle Gieseho zpočátku odmítal vypovídat, ale mezitím se k okolnostem neštěstí podrobně vyjádřil. Další podrobnosti k vyšetřování ale zástupci příslušných orgánů na dnešní tiskové konferenci v Bad Aiblingu nesdělili.

„Kdyby se choval podle předpisů, tedy plnil své povinnosti, ke srážce by nedošlo,“ konstatoval Giese. Vyslechnuto bylo dosud 71 pasažérů z havarovaného vlaku, včetně 19 vážně zraněných. Výpravčí je podezřelý ze zabití z nedbalosti, ublížení na zdraví a nebezpečného zásahu do železničního provozu, řekl Giese. „Momentálně tu máme strašlivé selhání jednotlivce,“ doplnil ho další žalobce Jürgen Branz.

Ve vyšetřovací vazbě obviněný není; po dohodě s obhájci byl převezen na bezpečné místo. „Není třeba se domnívat, že tu je důvod k vazbě,“ řekl Giese. Vysvětlil to tím, že šlo o čin z nedbalosti, nikoli o úmyslný čin. Muži tak hrozí až pětileté vězení.

Technika na vině není

Technickou závadu jako příčinu nehody už vyšetřovatelé vylučují. Nyní podle nich musí být ještě objasněno, kdo a kdy ještě mohl neštěstí zabránit. Výpravčí podle Branze ještě vyslal nouzový signál, jakmile si uvědomil svou chybu. „Ale vyšel do prázdna,“ podotkl státní zástupce.

Nejhorší železniční neštěstí v Bavorsku za více než 40 let se stalo minulé úterý ráno na lokální trati mezi Holzkirchenem a Rosenheimem. Několik vagonů po nárazu vykolejilo. Německá média spekulovala o tom, že výpravčí vypnul zabezpečovací systém, který automaticky zastaví vlak, pokud vyjíždí ze stanice na červenou, protože chtěl umožnit průjezd zpožděného vlaku.

Obnova silně poškozené tratě v místě nehody stále pokračuje. Na úseku dlouhém až 120 metrů musí být částečně položeny nové koleje a pražce. Zatím není jasné, kdy bude trať opět zprovozněna.