Devětatřicetiletý výpravčí, který měl několikaletou profesní zkušenost, podle Gieseho zpočátku odmítal vypovídat, ale mezitím se k okolnostem neštěstí podrobně vyjádřil. Další podrobnosti k vyšetřování ale zástupci příslušných orgánů na dnešní tiskové konferenci v Bad Aiblingu nesdělili.
„Kdyby se choval podle předpisů, tedy plnil své povinnosti, ke srážce by nedošlo,“ konstatoval Giese. Vyslechnuto bylo dosud 71 pasažérů z havarovaného vlaku, včetně 19 vážně zraněných. Výpravčí je podezřelý ze zabití z nedbalosti, ublížení na zdraví a nebezpečného zásahu do železničního provozu, řekl Giese. „Momentálně tu máme strašlivé selhání jednotlivce,“ doplnil ho další žalobce Jürgen Branz.
Ve vyšetřovací vazbě obviněný není; po dohodě s obhájci byl převezen na bezpečné místo. „Není třeba se domnívat, že tu je důvod k vazbě,“ řekl Giese. Vysvětlil to tím, že šlo o čin z nedbalosti, nikoli o úmyslný čin. Muži tak hrozí až pětileté vězení.
Technika na vině není
Technickou závadu jako příčinu nehody už vyšetřovatelé vylučují. Nyní podle nich musí být ještě objasněno, kdo a kdy ještě mohl neštěstí zabránit. Výpravčí podle Branze ještě vyslal nouzový signál, jakmile si uvědomil svou chybu. „Ale vyšel do prázdna,“ podotkl státní zástupce.
Nejhorší železniční neštěstí v Bavorsku za více než 40 let se stalo minulé úterý ráno na lokální trati mezi Holzkirchenem a Rosenheimem. Několik vagonů po nárazu vykolejilo. Německá média spekulovala o tom, že výpravčí vypnul zabezpečovací systém, který automaticky zastaví vlak, pokud vyjíždí ze stanice na červenou, protože chtěl umožnit průjezd zpožděného vlaku.
Obnova silně poškozené tratě v místě nehody stále pokračuje. Na úseku dlouhém až 120 metrů musí být částečně položeny nové koleje a pražce. Zatím není jasné, kdy bude trať opět zprovozněna.