Ministr zopakoval pochybnosti nad vyšetřováním, které se konalo za minulé vlády vedené nyní opoziční Občanskou platformou (PO). Podle Macierewiczova přesvědčení bylo vyšetřování plné chyb a abnormálností. Toho údajně správného vyšetřování se teď podle něj chopí nově vytvořená komise.
Polští vyšetřovatelé loni předložili veřejnosti zprávu, podle níž byla havárie nehodou plynoucí z lidské chyby a špatného počasí. Jsou přesvědčeni, že ji zavinili polští piloti s přispěním ruských dispečerů.
Prokuratura loni také zveřejnila záznam rozhovorů v pilotní kabině. Vyplývá z něj, že piloti byli pod tlakem činitelů z prezidentova doprovodu, kteří byli v kabině a snažili se posádku přimět k přistání navzdory mlze na letišti.
Nová vláda mluví o spiknutí
Tehdejší konzervativní opozice, vedená bratrem tragicky zemřelého prezidenta Jaroslawem Kaczyńským, však trvala na podezření, že neštěstí bylo důsledkem spiknutí a že šlo o atentát.
„Státní vyšetřovací výbor má úplný záznam událostí, pokud jde o činnost palubních zařízení, od startu letadla až do jeho rozpadu více méně 15 až 18 metrů nad zemí,“ prohlásil Macierewicz v náznaku jiného závěru, než k jakému loni dospěla vyšetřovací komise.
Trosky zůstávají v Rusku
Polský vládní letoun 10. dubna 2010 přepravoval prezidentský pár a další členy polské elity do Smolensku. Polská delegace měla v nedaleké Katyni uctít památku tisíců zajatých polských důstojníků, které za druhé světové války postřílela sovětská tajná policie jako potenciální odpůrce nastolení komunistických pořádků v Polsku.
Spekulace o atentátu a napětí mezi oběma zeměmi umocňuje to, že Rusko dál odmítá vrátit trosky havarovaného prezidentského letounu Polsku. Rusové to zdůvodňují to tím, že nehodu ještě vyšetřují.