Investoři budou volit: auta, nebo akcie od Ferrari?

S chystaným vstupem vzpínajícího se koně na burzu se množí úvahy o smysluplnosti investice. Zájem o akcie je však vysoký.

Společnost Fiat Chrysler, majitel automobilky Ferrari, se chystá nabídnout veřejnosti devět procent akcií výrobce sportovních vozů při ceně mezi 48 a 52 dolary za akcii. Fiat očekává, že jeho vstup na americkou burzu NYSE jeho rodinné stříbro ocení na téměř 10 miliard dolarů. Akcie se budou obchodovat pod označením „race“, tedy závod či závodit.

Vstup na burzu bude nejspíše jen začátkem kompletního oddělení Ferrari od koncernu Fiat, protože ten potřebuje peníze na snížení svého dluhového zatížení.

Analytici: auto je lepší

Analytici si však od akcií Ferrari příliš neslibují a řada z nich také říká, že koupě správného modelu s koněm na kapotě může být podstatně lepší investicí než přímo akcie jeho výrobce. Například pořízení modelu Testarossa z osmdesátých let minulého století přineslo investorům zhodnocení, které akcie těžko překonají.

Ceny veteránů značky Ferrari jsou od roku 2006 sedmkrát vyšší. Vyplývá to z údajů z indexu Hagerty Price Guide, který sleduje ceny 13 žádaných modelů z padesátých až sedmdesátých let 20. století.

Ceny nespadnou

Zmiňovaná Testarossa, což je novější model a v indexu není, jen za posledních 12 měsíců podražila na dvojnásobek. „Ceny možná tímto tempem neporostou stále, ale určitě nespadnou, protože se jedná o nenahraditelné aktivum,“ řekl Bloombergu Rob Johnson, šéf britské společnosti Classic & Sports Finance, která na vozy Ferrari a podobné značky půjčuje klientům peníze.

Investory to ale zatím příliš nezajímá, plánovaný vstup Ferrari na burzu bude úspěšný. Zájem o akcie mnohonásobně převyšuje množství, které Fiat nabízí k prodeji.