Druhá aukce RM Sotheby’s v New Yorku vyvolala podstatně menší odezvu než premiéra Britů na americké půdě před dvěma roky. Zatímco tehdejší aukce lámala rekordy, nyní RM Sotheby’s utržila celkem 72,5 milionu dolarů, tedy podstatně méně než dohadovaných více než sto milionů dolarů.
Více než třetinu této sumy navíc tvořil prodej jediného vozu. Závodní Ferrari 290MM z roku 1956, v němž slavný Juan Manuel Fangio absolvoval neméně slavný italský závod Mille Miglia, se bez aukční přirážky prodalo za 25,5 milionu dolarů. I v jeho případě byla odhadovaná cena podstatně výše, mezi 28 a 32 miliony dolarů.
Pod nižším odhadem dražební ceny RM Sotheby’s skončila převážná většina nabídky. Horní hranici odhadu překonaly jen dvě výjimky: jednou z nich bylo Porsche 356, které vlastnila zpěvačka Janis Joplin. Prodalo se za 1,6 milionu dolarů, téměř trojnásobek horního odhadu.
Návrat k tradičním investicím
Podle analytiků se tak obrací trend minulých let, kdy alternativní investice včetně historických vozů přilákaly řadu investorů, s čímž souvisel prudký růst cen a vlna rekordů v aukčních síních. „Stagnace, respektive pokles se už na konci roku 2014 a zejména v druhém pololetí 2015 daly sledovat a přirozeně tento podzim a zima ukazují, že byl v mnoha případech dosažen vrchol,“ uvedl Radek Pokorný, spoluzakladatel investičního fondu Engine Classic Cars.
„Můžeme to sledovat u všech investičních alternativ, o které se investoři začali zajímat během krize. Trhy ale v posledních třech letech ukazují, že umí nevolatilně růst. Investoři se tak odklánějí od alternativ a vracejí se k tradičním investicím, kterým rozumí,“ vysvětlil manažer investičních produktů privátního bankovnictví UniCredit Bank Dávid Dereník.
Jak upozornil specializovaný server classiccars.com, ceny v aukci RM Sotheby’s odpovídají skutečné hodnotě vozidel, zatímco předaukční odhady byly „přehnaně agresivní“. „Představa, že ceny dál prudce porostou, je směšná a nereálná,“ napsal server.
Zpomalení na trhu dokládá i index cen sběratelských artefaktů Knight Frank Luxury Investment Index. Podle zprávy jeho autorů za třetí čtvrtletí sice klasické vozy v posledních dvanácti měsících podražily o 18 procent, což je více než kterékoli jiné sledované komodity, v předchozích letech byl ale růst mnohem prudší. Za posledních pět let stouply ceny automobilových veteránů o161 procent a za deset let dokonce o 496 procent.
Propad nebude plošný
Rychle splasknutí bubliny na trhu historických vozů ale nehrozí, ceny budou klesat pozvolna, míní odborníci „Ještě stále je na trhu mnoho nejistot, peněz na trhu je hodně a ekonomika není tak nastartovaná, aby tyto peníze skončily v reálných investicích,“ řekl Dereník.
Podle Pokorného se propad cen nedotkne všech veteránů, ceny některých značek nebo jen konkrétních modelů dál porostou, i když ne tak rychle, jako v poslední době. To se týká například Ferrari F40 nebo Porsche 959, dodal.
Další vývoj může silně ovlivnit očekávané otevření čínského trhu pro automobilové veterány v příštím roce, které by mohlo růst cen opět nastartovat. Nejbližší pololetí ukáže, jestli krize nastala,“ uzavřel Pokorný.