AAA Auto dostalo v Polsku pokutu 400 milionů korun za matoucí uvádění cen

AAA Auto

AAA Auto Zdroj: profimedia.cz

Prodejce ojetých vozů AAA Auto dostal v Polsku pokutu přes 72 milionů zlotých (408 milionů korun). Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (UOKiK) firmu potrestal za způsob, jakým informovala o cenách, napsal web Business Insider. AAA Auto má základnu v České republice, odkud firma expandovala do dalších zemí regionu střední Evropy. V reakci firma uvedla, že s udělením pokuty nesouhlasí, není si vědoma porušení pravidel a má v plánu se odvolat k soudu.

AAA Auto v Polsku vystavuje své vozy v autosalonech. Představuje je také na svých internetových stránkách a v servisu Otomoto, podle úřadu je v zemi jedním z lídrů trhu. Antimonopolní úřad uvedl, že obdržel četné stížnosti na nesrovnalosti související s prodejní politikou společnosti a na nesrovnalosti ve smlouvách se zákazníky.

„Zákazníci, kteří měli zájem o nákup vozidla a prohlédli si nabídku na webových stránkách Autocentrum nebo Otomoto, byli ponecháni v domnění, že uvedená částka určuje cenu samotného vozidla. Společnost je však neinformovala o tom, že cena v inzerátu se skládá z ceny vozu a z doplňkového produktu - pojištění Carlife Gwarancja,“ zdůvodnil své rozhodnutí úřad.

Závěry i z mystery shoppingu

Spotřebitelé mají být podle antimonopolního úřadu řádně informováni o konečné ceně vozu a o tom, z čeho se skládá, už když si čtou nabídku. Při podpisu smlouvy pak podle něj nesmějí být překvapeni dodatečnými poplatky a nuceni k nákupu dalších produktů nebo služeb.

„Za celou dobu našeho téměř desetiletého působení v Polsku jsme nikdy nebyli úřadem sankcionováni ani jsme od něj neobdrželi žádné upozornění. V průběhu šetření jsme s úřadem maximálně spolupracovali a v požadovaných lhůtách jsme podávali všechna požadovaná vysvětlení. Pokutu proto považujeme za naprosto neospravedlnitelnou a v zákonné lhůtě se proti ní odvoláme,“ reagovala později firma.

Polský úřad nasadil do terénu fiktivní zájemce o nákup auta, kteří situaci zmapovali. Díky jejich zjištěním se potvrdilo, že zákazníci AAA Auto si museli dokoupit pojištění a zaplatit skoro 1400 zlotých (přes 7900 korun) za takzvaný zákaznický servis, o kterém předtím nevěděli, uvedl prezident UOKiK Tomasz Chróstny.

Skupina Aures Holdings, která provozuje síť autocenter AAA Auto, Mototechna, Auto Diskont a Driverama, loni zvýšila prodej o deset procent na rekordních 98.134 ojetých vozů. V České republice skupina poprvé prodala přes 50 tisíc vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku.