Aféra VW ukáže, že budoucnost patří elektromobilitě, říká slavný klimatolog

elektromobil

elektromobil Zdroj: Jan Stuchlik

Kdo se chce v automobilovém průmyslu udržet na špičce, musí inovovat, říká známý vědec a poradce Angely Merkelové Hans Joachim Schellnhuber. Budoucnost podle něj patří elektromobilitě. Tou se zabývá i Národní akční plán čisté mobility, který bude projednávat česká vláda. V současnosti se však v dopravě rozvíjí zemní plyn, který pomáhá řešit jak smog, tak emise CO2.

Skandál Volkswagenu v Německu vyvolá debatu o budoucnosti osobní dopravy, je přesvědčen světově známý klimatolog a poradce kancléřky Angely Merkelové Hans Joachim Schellnhuber, který navštívil Prahu. Německá firma podle něj udělala chybu, když se v Spojených státech rozhodla manipulovat s výsledky testování emisí u některých svých modelů.

Nedá se prý sice očekávat, že by byla mezi automobilkami s takovým přístupem jediná. Značka, která však usiluje o globální prvenství na poli automobilového průmyslu, si ale podle něj takovou chybu nesmí dovolit.

„Jestli budete na špičce ještě za dvacet nebo třicet let, o tom rozhoduje kvalita,“ řekl Schellnhuber v rozhovoru pro EurActiv. Hlavní roli podle něj hrají inovace. „BMW investovalo 3 miliardy eur do výroby elektromobilů a vytvořilo zcela novou tovární linku. Využívají uhlíkové vlákno, novým způsobem pracují s lithium-iontovou baterií a tak dále,“ uvádí příklad.

Elektřina, vodík…

Právě v elektromobilech spočívá podle německého odborníka budoucnost mobility. „Pro individuální dopravu bude řešením samořídící auto,“ tvrdí. „Musí být elektrické. Pro mě jako fyzika je hrozné dívat se na energetickou spotřebu spalovacího motoru. Osmdesát procent primární energie přijde ve spalovacím motoru nazmar. U elektromobilu je naopak využití primární energie 95procentní,“ dodává.

S rozvojem aut na elektřinu se počítá i v Česku. Elektromobily jsou jednou ze tří hlavních oblastí, kterými se zabývá Národní akční plán čisté mobility.

Dokument by měla vláda projednávat už v říjnu. Vychází z evropské směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, která se zaměřuje také na rozvoj zemního plynu a výhledově na vodík.

„Budoucnost bude patřit vodíku. Ale až poté, co bude vyřešena jeho efektivní výroba, skladování a distribuce,“ říká v dnešním rozhovoru pro EurActiv místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.

… a zatím zemní plyn?

Zatím je podle něj řešením pro čistou mobilitu zemní plyn. „Využívá stávající technologie, šetří přírodu a zároveň je ekonomicky výhodný,“ tvrdí. Jednou z hlavních výhod zemního plynu je podle něj velmi nízká produkce prachových částic, které škodí lidskému zdraví.

Celý článek najdete na serveru Euractiv.cz

Riskantní partii s cinklými kartami automobilky nemohly vyhrát