Air France-KLM podpořila rozvoj Transavie, odmítá požadavky odborů

AF, Air France, letadlo

AF, Air France, letadlo Zdroj: Air France

ČTK
Správní rada letecké skupiny Air France-KLM podpořila plán dalšího rozvoje nízkonákladové divize Transavia ve Francii, proti němuž už dvanáctý den stávkují piloti francouzského přepravce Air France. Odmítla přitom nejnovější požadavky pilotních odborů, podle nichž mají mít piloti Transavie stejné platy a pracovní podmínky jako piloti Air France.

Požadavek odborů podle správní rady skupiny „naprosto odporuje“ modelu nízkonákladové přepravy. Rada uvedla, že plány výkonného vedení firmy s divizí Transavia mají její plnou podporu. Společnost ve středu navrhla opustit záměr rozšiřovat Transavii mimo Francii.

Stávka pilotů má dnes podle původního plánu skončit, odbory ale již dříve pohrozily, že mohou stávku prodloužit na dobu neurčitou. Ve čtvrtek ráno se jednání mezi odbory a vedením firmy dostala do slepé uličky. Odbory začaly požadovat, aby zaměstnanci Transavie měli stejné pracovní smlouvy pracovníci mateřské firmy, což management odmítl.

Stávka, která je nejdelší v dějinách Air France, stojí aerolinky odhadem 20 milionů eur denně, tedy 550 milionů korun. Piloti Air France vstoupili do stávky minulý týden v pondělí. Air France je během stávky schopna vypravovat obvykle necelou polovinu plánovaných letů. Dnes byly zrušeny tři z šesti párů letů mezi Paříží a Prahou.

Bojí se přesunu pracovníků

Kvůli silné konkurenci nízkonákladových společností a aerolinek z Blízkého východu se Air France rozhodla posílit svou nízkonákladovou divizi Transavia a uvažovala, že pod touto značkou otevře nové základny v Evropě. Odbory se obávají, že to povede k přesunu pracovních míst z Francie do zemí, kde jsou nižší náklady na pracovní sílu. Plán by podle nich vedl k propouštění, snížení mezd a zhoršení pracovních podmínek.

Francie má v mateřské Air France-KLM podíl 16 procent. Premiér Manuel Valls vyzval k ukončení stávky, která podle něj poškozuje obraz Francie v zahraničí.