Airbus ČSA poletí výjimečně do Piešťan, připomene výročí letiště

První letadlo, které přistálo na Ruzyni.

První letadlo, které přistálo na Ruzyni. Zdroj: Archiv Letiště Praha

Přílet prvního letadla na Ruzyni.
Airbus A319 aerolinek ČSA
Airbus A319 Českých aerolinií
Airbus A319 ČSA na letišti v Praze
Airbus A319 aerolinek ČSA
14
Fotogalerie

Letiště Praha opráší počátkem dubna vůbec první linku, se kterou přesně před 80 lety zahajovalo svůj pravidelný provoz. Ve spolupráci s Českými aeroliniemi bude 5. dubna časně ráno vypraven Airbus A319 na speciální let OK 80 do slovenských Piešťan; následně se jako OK 1937 a OK 2017 podle prvorepublikového vzoru vrátí přes Brno do Prahy.

„Jde o rekonstrukci letu, o němž se dobové zdroje zmiňují jako o vůbec první letecké lince, která zahájila provoz na ruzyňském letišti,“ uvedla mluvčí letiště Marika Janoušková.

Přesto let novodobého airbusu nebude kopírovat původní let stroje Douglas DC-2 zcela přesně. Z itineráře vypadl Zlín, kde nejsou pro přistání Airbusu A319 vhodné podmínky.

Podle Janouškové bude část letenek uvolněna do běžného prodeje na webových stránkách ČSA, a to od dnešních 15:00. Ceny jednosměrných letenek budou začínat na 499 korunách, ceny zpátečních letenek na 1999 korunách včetně všech poplatků.

Československá vláda rozhodla o výstavbě nového letiště v roce 1929, kdy se začalo ukazovat, že Kbely přestávají rostoucím požadavkům letecké dopravy stačit. Samotná výstavba letiště Ruzyně začala 24. července 1933 zemními pracemi. Trvala 44 měsíců.

Součástí stavby byla nejen známá odbavovací hala dnešního Terminálu 3 , ale také dílny, truhlárny, opravárenské provozy a hangáry, jejichž velikost a moderní vzhled neměly do té doby v Československu obdoby.

Odbavovací hala architekta Adolfa Benše byla po mnoho let vzorem při výstavbě letištních odbavovacích budov po celé Evropě. Letiště si kulaté výročí bude připomínat po celý letošní rok. Na červen chystá například den otevřených dveří, jehož součástí bude mimo jiné přehlídka veteránů. K vidění bude například letoun Lisunov Li-2, který v 50. letech využívaly i ČSA.

V prvním roce provozu odbavilo pražské letiště Ruzyně 13 tisíc pasažérů, v roce 2016 to bylo 13 milionů. Nejdelší z travnatých drah měřila ve 30. letech 1200 metrů, dnešní hlavní ranvej přesahuje 3700 metrů.