Armádnímu stroji CASA vysadil motor, letadla opět nesmí do vzduchu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: wikimedia

Vysazení motoru jednoho z dopravních letadel CASA těsně před přistáním mělo za následek opětovný zákaz letů těchto nových letadel, které provozuje česká armáda.

Stroje uzemnil náčelník generálního štábu Vlastimil Picek a ministr obrany Alexandr Vondra ustanoví komisi, která by měla závadu vyšetřit. Armáda již letos zakázala lety strojů CASA dvakrát. Jednou kvůli propadu letadla o několik desítek metrů při cvičném letu, podruhé kvůli závadě na avionice.

Když se stroj vracel ze španělské Sevilly, při přistávání přestal fungovat navigační displej a některé palubní přístroje, následně pak došlo k závadě na pravém motoru a posádka v souladu s manuálem letounu pravý motor vypnula a dokončila přistávací manévr jen s jedním motorem.

Kvůli závadám na systému pasivní ochrany letounu uplatňuje ministerstvo obrany od srpna sankce vůči dodavatelské společnosti Omnipol. Za každý započatý den prodlení v dodávce bude obrana strhávat několik desetin promile z ceny systému, která podle původní smlouvy činí 150 milionů korun.

Čtětě také:

Kdyby se do konce listopadu firmě Airbus Military nepodařilo odstranit nedostatky strojů CASA, může česká aráda v krajním případě nadále používat zastaralá letadla Antonov An–26, která již vyřadila.

Nákup dopravních letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý. Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Evropská komise české republice vytýká, že nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když v zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.