Auto na CNG už snadno projede z Ruska na západ, napříč devíti státy

CNG je v kurzu

CNG je v kurzu Zdroj: ctk

ČTK
S výrazným nárůstem počtu vozů, plnicích stanic a spotřeby CNG, tedy stlačeného zemního plynu, počítají v Česku v dalších pěti letech všechny firmy, které na trhu působí. ČR je v oboru za poslední tři roky nejaktivnější ze všech zemí střední a východní Evropy a v dalších letech razantněji posílí.

Vyplynulo to z debaty při akci Blue Corridor, která podporuje rozvoj těchto vozů v 13 zemích Evropy. Zúčastnily se například plynárenské firmy Gazprom Export, Gazprom Germania, E.ON, Vemex a Český plynárenský svaz (ČPS).

Počet veřejných plnicích CNG stanic v ČR je nyní 65, do konce roku jich bude asi 80. V Evropě je jich přes 4000. I akce Blue Corridor 2014, jejíž vozy projíždějí do 23. října Českem, poukazuje na to, že už je dnes velmi snadné projet napříč devíti státy z Ruska na západ trasu 3400 kilometrů bez problémů s tankováním CNG. V ČR jezdí nyní 8055 vozidel na CNG, 0,16 procenta ze všech registrovaných vozů.

Rozmístění CNG stanic v Česku:Rozmístění CNG stanic v ČeskuRozmístění CNG stanic v Česku | Zdroj: cng.cz Zdroj: cng.cz

Podle Jevgenije Pronina z Gazprom Exportu LLC jsou vozy na stlačený zemní plyn nejekologičtějšími dopravními prostředky i ve srovnání s elektromobily. „Pokud zohledníme složitý systém likvidace akumulátorů i získávání elektrické energie například z uhlí a mazutu, tak CNG vychází jako nejčistější pohonná hmota,“ uvedl.

Jeho cena v Evropě se navíc za deset let stále drží na 40 až 60 procentech ceny benzinu a nafty. Připomněl ale vyšší pořizovací náklady vozidel na CNG. Pokud se pak srovnají náklady běžných autobusů a vozidel na stlačený zemní plyn, tak úspora vychází „jen“ do 20 procent.

Populární LNG

Podle Pronina jsou stále populárnější auta na LNG (zkapalněný zemní plyn). Díky ekologické strategii EU má růst v Evropě počet vozidel na zemní plyn, zejména v MHD. V celkovém počtu vede Itálie s 823 tisíci vozy na zemní plyn, následují Ukrajina, Německo, Rusko a Bulharsko.

„Tam je velmi rozvinutý trh. Ostatní země se teprve rozjíždějí. ČR má dobře našlápnuto, aby zajistila infrastrukturu,“ vysvětlil Pronin.

Snižování emisí

Podle Pavla Nováka z ČPS vozidla na CNG pomáhají snižovat emise kysličníků uhlíku a dusíku, přispívají také ke snížení emisí prachu. „V porovnání s benzinem jsou emise CO2 o čtvrtinu nižší, u CO o 75 procent, emise uhlovodíků se díky CNG snižují o 80 procent,“ uvedl.

Přes 40 „plynových“ modelů

Vozový park nabízený v ČR je podle Nováka dostatečný a zahrnuje už přes 40 modelů. Velký potenciál má prodej dvou typů Škody Auto, hlavně zcela nového G-Tecu.

Nárůstu počtu CNG vozidel odpovídá i spotřeba stlačeného zemního plynu. V ČR za rok 2013 činila téměř 22 milionů metrů krychlových, meziročně o 44 procent více. Letos by se měla podle Radka Patery z E.ON Energie zvýšit o 30 procent. „V roce 2035 by měl CNG dosáhnout desetiprocentního podílu z celkové spotřeby pohonných hmot v ČR,“ dodal Novák.

Podle něj i Patery musí ale stále platit nulová silniční daň pro vozy do 12 tun, výhodná spotřební daň a možnosti dotací EU. Taťána Bondarčuková z Vemexu uvedla, že firma s Lukoilem instaluje plnicí stanice do současných pump na benzin a diesel.

Ve světě jezdí 20 milionů CNG vozidel. Mezi lety 2008 až 2013 vzrostl nákup CNG a LNG 2,2 krát na 30,1 miliardy metrů krychlových.