Avii se návrat nevydařil, ve středu ukončí po 66 letech výrobu

Jeden z posledních modelů letňanské automobilky Avia D90.

Jeden z posledních modelů letňanské automobilky Avia D90. Zdroj: E15 Anna Vackova

Letňanská Avia ukončí k 31. červenci výrobu nákladních automobilů. Nerentabilní výrobu přesunula mateřská firma Ashok Leyland Motors do Indie a ke konci července odejde 122 ze zhruba 200 zaměstnanců. Vozy Avia se v Česku vyráběly 66 let.

Přitom v minulém roce se známému výrobci automobilů začalo dařit. Avia zvýšila výrobu o dvě třetiny na 1003 aut a snížila konsolidovanou ztrátu na 179 milionů korun. Pro návrat k zisku by ale podle vedení musela vyrábět zhruba tři tisíce vozů.

„Výroba sice končí k 31. červenci, ale společnost Avia Ashok Leyland pokračuje ve stejných prostorách v některých činnostech i nadále,“ potvrdil personální ředitel Vít Šubert. Pokračovat by měl například vývoj rozpracovaných projektů a prodej náhradních dílů. Zachována bude i tuzemská prodejní a servisní síť.

Hodnota dlouhodobého hmotného majetku Avie je podle výroční zprávy 478 milionů korun, z toho většinu tvoří pozemky a stavby. Část výrobního zařízení se již přesunula k mateřské firmě do Indie. Nemovitým majetkem firma ručí bankám za úvěry přes 380 milionů Kč.

Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 tisíc aut ročně, letos vyrobila čtyři vozy a pouze doprodávala zásoby. Automobilka zaměřující se na nákladní auta od šesti do 12 tun v posledních letech několikrát změnila vlastníka. V polovině 90. let přišla korejská firma Daewoo, která se ale po devíti letech stáhla. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

Historie značky Avia
Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelů. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534.
Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.
Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let.
Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně vyrábělo asi 17 tisíc avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 tisíc. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až o roku 2001, celkem jich vzniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.
V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 tisíci zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.
Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů.
Hospodaření letňanské společnosti, která ke konci loňského roku zaměstnávala 227 lidí, se v posledních 15 letech pohybuje většinou v červených číslech. V roce 2011 firma vykázala ztrátu přes 260 milionů korun, o rok dříve 199 milionů. Loni sice zvýšila tržby meziročně o polovinu na 665 milionů korun, i tak ale zůstala v zatím neupřesněné ztrátě. V černých číslech byla firmy naposled (a výjimečně) v roce 2009, kdy vykázala konsolidovaný zisk 28,5 milionu korun.