Přitom v minulém roce se známému výrobci automobilů začalo dařit. Avia zvýšila výrobu o dvě třetiny na 1003 aut a snížila konsolidovanou ztrátu na 179 milionů korun. Pro návrat k zisku by ale podle vedení musela vyrábět zhruba tři tisíce vozů.
„Výroba sice končí k 31. červenci, ale společnost Avia Ashok Leyland pokračuje ve stejných prostorách v některých činnostech i nadále,“ potvrdil personální ředitel Vít Šubert. Pokračovat by měl například vývoj rozpracovaných projektů a prodej náhradních dílů. Zachována bude i tuzemská prodejní a servisní síť.
Hodnota dlouhodobého hmotného majetku Avie je podle výroční zprávy 478 milionů korun, z toho většinu tvoří pozemky a stavby. Část výrobního zařízení se již přesunula k mateřské firmě do Indie. Nemovitým majetkem firma ručí bankám za úvěry přes 380 milionů Kč.
Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 tisíc aut ročně, letos vyrobila čtyři vozy a pouze doprodávala zásoby. Automobilka zaměřující se na nákladní auta od šesti do 12 tun v posledních letech několikrát změnila vlastníka. V polovině 90. let přišla korejská firma Daewoo, která se ale po devíti letech stáhla. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.
Historie značky Avia |
---|
Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelů. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534. |
Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program. |
Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let. |
Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně vyrábělo asi 17 tisíc avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 tisíc. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až o roku 2001, celkem jich vzniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun. |
V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 tisíci zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group. |
Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů. |
Hospodaření letňanské společnosti, která ke konci loňského roku zaměstnávala 227 lidí, se v posledních 15 letech pohybuje většinou v červených číslech. V roce 2011 firma vykázala ztrátu přes 260 milionů korun, o rok dříve 199 milionů. Loni sice zvýšila tržby meziročně o polovinu na 665 milionů korun, i tak ale zůstala v zatím neupřesněné ztrátě. V černých číslech byla firmy naposled (a výjimečně) v roce 2009, kdy vykázala konsolidovaný zisk 28,5 milionu korun. |