Blízkovýchodní aerolinky se utkají o polský trh

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: E15 Stepan Bruner

Pokud chtěli Poláci v minulosti letět na východ, znamenalo to v převážné většině případů nejprve cestu na západ. To se nyní začíná měnit. Aerolinky z Arabského poloostrova chtějí využít mezery na trhu a otevírají dosud neexistující spojení na Blízký východ.

Jako první svůj příchod na polský trh již loni v létě oznámily aerolinky Emirates, od února chtějí denně létat z Dubaje do Varšavy. Kvůli velké časové prodlevě mezi zveřejněním záměru a jeho realizací je ale již stihly předběhnout konkurenční Qatar Airways. Ty začaly do hlavního města Polska létat v prosinci z Dauhá, a to čtyřikrát týdně. S příchodem rivala začnou Qatar Airways tento spoj provozovat denně.

Polsko dosud postrádalo přímé letecké spojení s Blízkým východem a navazujícími dálkovými linkami na východ či jih. „Varšava jako destinace přitáhne mnoho cestujících, především Poláků cestujících na velké vzdálenosti do Asie, Afriky či Austrálie,“ předpověděl při otevření varšavské linky šéf katarských aerolinek Akbar Al Baker.

Tím ovšem expanze Qatar Airways do Polska neskončí. V únoru by se ve Wroclavi mělo otevřít nové kontaktní centrum pro evropské zákazníky, které zaměstná přes sto lidí.

Vzhledem k velikosti Polska se místním cestujícím donedávna nabízelo jen velmi málo možností cestování na východ. Jediný přímý spoj představovala linka státního dopravce Lot do Pekingu, operovaná třikrát týdně. Ten vzhledem ke svým nynějším finančím potížím žádnou expanzi na východ neplánuje. Linka na Blízký východ přitom chybí už jen sedmi mnohem menším členským státům Evropské unie. Například z Česka míří do oblasti již několik let dva přímé spoje.

Vývoj leteckého provozu v Polsku a EU

2008 2009 2010 2011 2012* 2013* 2014*
Polsko 10 -7,6 5,8 9,4 4,8 2,3 4
EU 0,3 -7,2 0,2 2,6 -2,7 -0,1 2,1

Zdroj: Eurocontrol. Uvedená čísla jsou v procentech (*předpověď)

Polsko je jedním z nejrychleji rostoucích unijních trhů, celkový počet pohybů letadel loni podle odhadu evropského řízení letového provozu Eurocontrol stoupl o 4,8 procenta. Lépe se dařilo už jen Estonsku a Maltě, přičemž v celé EU letecká doprava klesla o 2,7 procenta. Polsku letos k růstu významně pomohlo fotbalové Euro, během nějž zaznamenalo například varšavské letiště Frederika Chopina vůbec nejvyšší počet pohybů ve své historii.

Letos by měl podle Eurocontrolu růst polského trhu zpomalit na 2,3 procenta, což jej ale stále udrží nad průměrem EU.