Brabec chce zavést daň už i pro desetiletá auta, jejich počet roste

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Úřad ministra životního prostředí Richarda Brabce chce zvýšit ekologickou daň pro vozidla, která více zamořují ovzduší, a plní tak nižší emisní normy. Nově by se měla platit i za registraci aut, která splňují normu EURO 3, tedy vozy vyrobené zhruba mezi roky 2000 až 2005.

„Věcný záměr tohoto zákona bude projednávat vláda pravděpodobně v březnu,“ říká ředitel odboru odpadů Jaromír Manhart. Výše navrhovaných poplatků je: EURO 0 – 10 tisíc korun (beze změny), EURO 1 – 10 tisíc (dosud pět tisíc), EURO 2 – pět tisíc (tři tisíce) a Euro 3 – tři tisíce (dosud bez poplatku).

Průměrný věk osobních automobilů se v Česku zvyšuje, loni činil 14,49 roku. A trvale stoupá také procento dovážených ojetin starších deseti let. Za rok 2014 tvořily už 44 procent všech dovezených ojetých vozidel.

„Problematika stáří vozového parku a evidence v centrálním registru vozidel je v gesci ministerstva dopravy. Nicméně ministerstvo životního prostředí si uvědomuje, že vozový park stárne. Proto se rozhodlo pro zlepšení stavu ovzduší navrhnout změnu poplatků,“ říká Manhart. Ministerstvo předpokládá, že zvýšení ekologické daně by mohlo významně omezit registrace starých vozidel. Podobně jako v roce 2009, kdy byl tento poplatek zaveden. Zatímco v roce 2008 bylo nově registrováno téměř 231 tisíc ojetin, o rok později jich bylo necelých 145 tisíc.

Vozy do roku výroby 1992 nesplňují žádné normy

Závazná norma EURO platná v zemích Evropské unie stanovuje limitní hodnoty výfukových exhalací. EURO 1 byla přijata v roce 1992, další vždy v odstupu čtyř až pěti let. Vozy do roku výroby 1992, které nebyly vybaveny katalyzátorem výfukových plynů, nesplňují žádnou emisní normu EURO.

Osobní auta v ČeskuOsobní auta v Česku|E15

Takzvaná ekologická daň v současnosti postihuje auta vyrobená do roku 2000. Nejvíce, 10 tisíc korun, se platí za ty nejstarší, bez katalyzátoru, například vozy Škoda 105, Škoda 120, Škoda Favorit, Seat Marbella, Ford Sierra, VAZ (Lada) a Žiguli, Wartburg či Trabant.

O polovinu menší je poplatek za vozy, jako byly Volkswagen Golf II, Renaulty 5 a 19, Peugeoty 205 plus další auta vyrobená přibližně od roku 1992 do roku 1996. Tři tisíce je třeba zaplatit třeba za VW Golf třetí generace, Renault Clio I, Seat Toledo I plus za většinu aut s datem výroby od roku 1996 do roku 2000.

Pokud by návrh ministerstva životního prostředí prošel, dotkly by se poplatky automobilů vyrobených zhruba mezi lety 2000 až 2005. Tedy například například vozů Škoda Fabia první generace, Ford Fiesta čtvrté generace a Audi A4 druhé generace. „Ministerstvo životního prostředí zvažuje i jiné způsoby, jak snížit průměrný věk vozového parku. „V roce 2013 bylo jedním z tvůrců připravované strategie národního akčního plánu čisté mobility,“ říká Jaromír Manhart.

Ministerstvu se v té době podařilo vyjednat otevření výzvy na podporu plynových autobusů a příslušné infrastruktury ve výši 1,4 miliardy. Manhart v otázce modernizace autoparku nevyloučil ani možnost šrotovného. „Tu myšlenku ministerstvo zatím nezavrhuje. Nicméně je potřeba zanalyzovat ekonomiku a administrativní náročnost takového opatření v porovnání s reálnými dopady na životní prostředí. A to i s přihlédnutím k negativním zkušenostem se zavedením šrotovného a vlnou podvodů, kterou vyvolalo v Německu,“ uvedl ředitel odboru odpadů.

Vývoj podílu ojetých osobních aut ve věku do 10 a nad 10 letVývoj podílu ojetých osobních aut ve věku do 10 a nad 10 let|e15