ČD Cargo nevyšel miliardový tendr, firmy se nepřihlásily

ČD Cargo

ČD Cargo Zdroj: ctk

První strojvůdkyně ČD Cargo
První strojvůdkyně ČD Cargo
Vectron
ČD Cargo
5
Fotogalerie

Miliardová série tendrů společnosti ČD Cargo na dodávku celoevropského zabezpečovacího systému ETCS pro lokomotivy zůstane zatím bez vítěze.

Firma chtěla moderním systémem osadit celkem 345 lokomotiv, pro které hledala dodavatele ve čtyřech soutěžích. Pro nezájem technologických firem je ale musela zrušit. „V tuto chvíli provádíme analýzu trhu, abychom zjistili důvody nezájmu,“ uvedl mluvčí skupiny České dráhy Radek Joklík.

Cargo dopadlo stejně jako před nedávnem mateřské dráhy. Ty loni vypsaly tendr na osazení hned 663 lokomotiv s odhadovanou rámcovou cenou 6,5 miliardy korun. Ani jim se nikdo nepřihlásil. Jde přitom o velké peníze z nového evropského finančního zdroje CEF. Ten by na zabezpečení vlaků ČD přispěl 57 procenty z nákladů. Jenže právě šibeniční termíny vyplývající z podmínek CEF jsou zřejmě příčinou nezájmu firem: program je třeba vyčerpat do roku 2020.¨

Ministerstvo dopravy proto připravilo výzvu i v operačním programu Doprava (OPD), který je naplněn penězi z Fondu soudržnosti a nabízí o dva roky delší čas. Výzva by měla být vypsána v polovině července. Jenže OPD nabízí na zabezpečení lokomotiv řádově nižší sumu, dle aktuální tabulky ministerstva jde zatím o půlmiliardu. České dráhy proto usilují o možnost čerpat peníze z CEF až do roku 2023.

ETCS se má stát v příštích letech evropským standardem. Kontroluje například, zda strojvedoucí respektuje návěstidla a povolenou rychlost, a umožňuje dálkové zásahy do řízení vlaku. Systém se skládá ze dvou částí, traťové a lokomotivní. Na hlavních tratích by měl být v tuzemsku povinný zhruba v polovině příštího desetiletí.