Geografické označení je přitom spíše orientační, pod západ spadá vedle Německa a Rakouska i Maďarsko, východ zase zahrnuje kromě Slovenska a Polska i balkánské destinace, jako jsou Chorvatsko a Černá Hora.
„Jedná se o kompletní zajištění provozu ubytovací části vozu a veškerého servisu,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. To zahrnuje například péči o lůžkoviny, povlečení, nádobí, úklid, podávání jídla během cesty nebo buzení spáčů. České dráhy přitom počítají do dalších let zhruba se stejným rozsahem provozu nočních vlaků jako dnes. To však neplatí o jiných dopravcích, především na západ od Aše, což bude mít vliv i na linky z Prahy.
„Protože noční spoje jsou mezistátní, vždy je zde také nutná spolupráce a dohoda se zahraničními kooperujícími partnery,“ uvedl mluvčí.
Ztrátové noční spoje
Nočním vlakům přitom zvoní umíráček hlavně v Německu. Tamní Deutsche Bahn se je rozhodla po letech omezování od příštího roku zcela zrušit. Poukazuje přitom na jejich ztrátovost, kterou prohlubuje hlavně levnější konkurence nízkonákladových letů a nově i dálkových autobusů.
Skončí tak spací spoj z Prahy do Kolína nad Rýnem, který je společným produktem ČD a DB a patří do kategorie Citynightline. Otazník visí i nad linkou z Prahy do Curychu, v úvahu připadá například její přesměrování přes jih Čech a Rakousko, kudy už v minulosti jezdila. Už v minulých letech přišla Praha rozhodnutím německé dráhy o noční linky do Amsterdamu a Kodaně. Naopak jih a východ Evropy má lehátkové a lůžkové vozy stále v oblibě.
České dráhy tak pro letošní letní sezonu oprášily například přímé spací vozy do Splitu a černohorské Baru. Jejich vypravení bude ale záležet na bezpečnostní situaci na Balkáně. Servis ve spacích vozech ČD dnes zajišťuje společnost JLV, kde mají dráhy menšinový podíl a která vyhrála tendr před čtyřmi lety.
Aktuálně zajišťují lůžkové a lehátkové vozy ČD provoz na relacích: |
---|
Praha - Krakov Praha - Košice - Humenné (společně se ZSSK - lůžkové vozy) Praha - Banská Bystrica/Zvolen Berlín - Praha - Budapešť (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy) Berlín - Praha - Vídeň (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy) Praha - Curych (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy) Praha - Kolín nad Rýnem (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy) |
Ostatní společnosti zajišťují provoz dále na těchto linkách: |
Praha - Varšava (PKP) Praha - Kyjev (UŽ) Praha - Košice (ZSSK) Praha - Poprad (ZSSK) Cheb - Praha - Košice (ZSSK) Varšava/Krakov - Břeclav - Vídeň/Budapešť (PKP) |