České dráhy dostaly 150 tisíc pokuty za chybějící ceníky jízdného

České dráhy

České dráhy Zdroj: Stepan Bruner, E15

Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí, railjet, ÖBB
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí
7 Fotogalerie
ČTK
Finanční úředníci uložili Českým drahám pokutu 150 tisíc korun za to, že cestujícím nepodávají dostatečně precizní informace o cenách jízdného. Přepravce na dvou tisícovkách malých stanic bez pokladny nevyvěšuje kompletní ceníky jízdného, a tím podle úředníků porušuje zákon o cenách. Pokuta není pravomocná, dráhy se proti ní odvolaly.

Chybné je podle úředníků to, že se cestující dozví o ceně až od průvodčího ve vlaku. To už musejí jízdu zaplatit, i kdyby s cenou nesouhlasili. Nástupem do vagonu totiž uzavřeli smlouvu o přepravě.

„Odhadujeme, že rozhodnuto bude přibližně do měsíce,“ řekla Hospodářským novinám k odvolání drah Linda Paterová z Generálního finančního ředitelství.

Kauza zajímá i další státy Evropské unie, kde podrobné ceníky také scházejí. Podle Mezinárodního železničního přepravního výboru je rozhodnutí českých úředníků v rozporu s evropským právem. Oficiální stanovisko však Brusel zatím nevydal.

Dráhy se hájí tím, že s cenou jízdenky se cestující může dopředu seznámit i na vesnických zastávkách. Kromě rady od průvodčího si mohou najít v době chytrých telefonů potřebné údaje i na webových stránkách národního dopravce.

Přečtěte si:

„Jízdné navíc v souladu se zákonem o drahách předem zveřejňujeme formou tarifu v přepravním a tarifním věstníku, kde se s ním každý cestující může rovněž seznámit,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Pravidla má navíc podle Joklíka kontrolovat drážní úřad, nikoli cenoví auditoři. Podotkl také, že během 25 let účinnosti zákona o cenách si kontroloři postupu Českých drah nevšímali a nepovažovali ho za protizákonný. Kontroloři podle listu reagovali na udání pasažéra.

Podle drah se problém týká i dalších železničních a autobusových dopravců, kterým chybí ceníky na neobsazených zastávkách.

Náprava chybějících ceníků by podle HN mohla způsobit zdražování jízdného. Pokud by měly dráhy na každé nástupiště umístit podrobné ceny jízd včetně slev, musely by velké množství informací vtěsnat na velkoplošné tabule či do objemných knih.