Italové nestíhají opravu Hlavního nádraží, potřebují další dva roky

Hlavní nádraží Praha

Hlavní nádraží Praha Zdroj: ctk

Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí, railjet, ÖBB
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí
7
Fotogalerie
Italská firma Grandi Stazioni potřebuje na dokončení oprav historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží další dva roky. Hotovo by mělo být v říjnu 2018, vyplývá z projektu, který společnost předložila Správě železniční dopravní cesty. Ta je novopečeným majitelem největší tuzemské železniční stanice. Vládu nad ní převzala od Českých drah počátkem července.

„Přinesli nám projekt k posouzení a schválení,“ řekl náměstek ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Na posouzení a případné schválení projektu mají železničáři čas zhruba do začátku září. „Časový rozvrh je totožný s projektem pro České dráhy,“ potvrdil mediální zástupce italské firmy Martin Hamšík.

Zásadní potíž ovšem tkví v tom, že podle platné smlouvy se má secesní Fantova budova zalesknout v původní kráse už letos v polovině října. Vyjma některých částí přitom rekonstrukce v posledních dvou letech stála. Říjen představuje klíčové datum pro další účinkování Italů na pražském hlavním nádraží. Včasné ukončení rekonstrukce je podmínkou pro to, aby mohli spravovat budovu další desítky let.
Možnosti by byly tři.

Zcela nereálná je varianta, že Grandi Stazioni rekonstrukci stihnou. Pak nastává varianta, že obě strany uzavřou dodatek, který upraví některé podmínky původní smlouvy a dá italské společnosti požadované dva roky na dokončení oprav. Třetí možností je, že Grandi Stazioni v Praze skončí a správa železnic se o nádraží postará sama. Tím by se nejspíš roztočil soudní kolotoč, neboť Italové už vložili do areálu přes miliardu korun. S vyhazovem by se proto jen tak nesmířili.

I pro SŽDC by proto bylo nejjednodušší pokračování spolupráce, železničáři si ale nejsou jisti, zda uzavřením dodatku neporuší soutěžní právo. „Aby se mohl uzavřít dodatek, musí být jednoznačně právníky řečeno, že to neodporuje zákonu. Připravujeme se i na tu variantu, že to nepůjde,“ doplnil Drmola.