České dráhy vyšla modernizace vozů na 31 miliard, třetina má klimatizaci

Vlak Railjet pro České dráhy

Vlak Railjet pro České dráhy Zdroj: Jan Sindelar

Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí, railjet, ÖBB
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí
7
Fotogalerie
V posledních šesti letech investovaly České dráhy do modernizace vozidel přes 31 miliardy korun. Třetina vozů je v současnosti vybavená klimatizací, zhruba polovina vlaků má nový systém uzavřených WC. Celkem státem vlastněný dopravce provozuje přes dva tisíce lokomotiv, elektrických a dieselových jednotek a zhruba 2130 osobních vagonů. Vynaložené peníze se projevily ve snížení průměrného stáří o dva roky u lokomotiv a samostatných jednotek a o šest let u klasických vagonů.

Větší podíl investic dal dopravce do regionální dopravy, kam směřovalo zhruba 60 procent uvedených peněz, 40 procent pak společnost investovala do obnovy vozidel pro dálkovou dopravu.

Průměrné stáří lokomotiv a jednotek v současnosti dosahuje 19 let. Modrernizovaná starší vozidla jsou ale v tomto ukazateli započítána jako zcela nová. Pokud by se modernizace vozidel nepočítaly, vzrostlo by průměrné stáří hnacích vozidel ČD o deset let.

O něco starší jsou v průměru osobní vagony, jejichž průměrný věk při započtení modernizací činí 23 let. Pokud by se bral v úvahu jen věk od data výroby, průměrné stáří těchto vozidel by činilo 33,4 roku.

Klasické soupravy složené z vagonů a tažené lokomotivou nicméně v posledních letech z české i celosvětové železnice postupně mizí a jsou nahrazovány motorovými nebo elektrickými jednotkami.

Mezi roky 2011 a 2015 ubylo lokomotiv z 280 na 223 kusů, podobně klesl i počet klasických vagonů z 2716 v roce 2011 na 2132 v polovině letošního roku.

Přečtěte si:

Dopravce se zbavoval zejména starých vozidel vybavených koženkovými sedadly a dveřmi bez možnosti zablokování otevření během jízdy. Od ledna do července nechal dopravce sešrotovat 110 těchto vozů.

Z investic, které do vozidlového parku plánují ČD uskutečnit v blízké budoucnosti, je možné uvést například nákup 50 vagonů pro rychlost do 200 kilometrů v hodině, které dopravce plánuje nasadit na mezinárodní lince Praha - Bratislava - Budapešť, nebo rámcovou smlouvu na nákup elektrických jednotek pro tuzemské rychlíkové trati. Smlouva počítá s odběrem až - 30 kusů motorových a 20 kusů elektrických jednotek.

Investice do obnovy vozidel v posledních šesti letech
2010 - 6 miliard Kč

2011 - 6 miliard Kč

2012 - 6,5 miliard Kč

2013 - 5,6 miliard Kč

2014 - 4,1 miliardy Kč

2015 - 3,2 miliardy Kč

Zdroj: ČD