České dráhy zakládají nadační fond pro více než 400 historických vlaků. Mají tím ušetřit
V roce 2026 dojde k zásadní změně ve správě historických kolejových vozidel Českých drah. Ta přejdou pod nově vzniklý nadační fond, což by mělo umožnit další rozvoj železniční nostalgie v Česku a přístup k externím finančním zdrojům. Inspirací pro tento krok se staly švýcarské modely správy železničního dědictví. Tento nový koncept ve středu 6. srpna odsouhlasila Dozorčí rada Českých drah.
České dráhy se dlouhodobě potýkají s problémy ohledně péče o svá historická vozidla. Údajně je to má znevýhodňovat oproti konkurenci. Dle informací deníku Zdopravy.cz prodělává firma ČD Muzeum vyšší desítky milionů korun ročně. Náklady se blíží ke 100 milionům za rok. Právě proto má vzniknout nadační fond, který by mohl situaci vyřešit.
Centrum historických vozidel ČD spravuje více než 430 historických kolejových vozidel, která jsou umístěna v 16 depozitářích po celé České republice. Tato vozidla, která představují technické dědictví, budou po transformaci pod správou nadačního fondu, jehož úkolem bude nejen jejich správa a renovace, ale také zajištění jejich provozu pro veřejnost a podpora jejich popularizace.
„Železniční nostalgie je nejen odkazem na technické umění minulosti, ale i potenciálem pro současnost. Projekt ČD Nostalgie si zaslouží větší prostor pro rozvoj, než jaký mu v současné podobě můžeme nabídnout. Naše současná majetková struktura, kdy historická vozidla a muzeum v Lužné u Rakovníka spadají přímo pod České dráhy, není pro realizaci tohoto potenciálu ideální. Jako dopravce působíme na vysoce konkurenčním trhu, což nás omezuje v dalších aktivitách,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Momentálně ČD nostalgie nabízí půjčení vlaků pro firemní akce, svatby nebo focení. Je možné navštívit i muzeum v Lužné u Rakovníka, kde návštěvník najde největší sbírkou parních lokomotiv v Česku, nebo depozitář v Olomouci, kde najde nejstarší provozuschopnou parní lokomotivu.
Nadační fond bude samostatnou organizací
Nadační fond, který bude fungovat jako samostatná organizace, otevře nové možnosti pro rozvoj železničního dědictví. Fond bude moci využívat externí finanční prostředky, které umožní jak renovace, tak i modernizaci exponátů a jejich širší prezentaci veřejnosti. Inspiraci Českým drahám poskytli kolegové ze švýcarských drah SBB, jejichž model správy historických vozidel je považován za světovou špičku.
„Tento krok nás posune k vyšším standardům správy technického dědictví. Ještě letos v září plánujeme vybrat ředitele nadačního fondu a začít s přípravami jeho vzniku,“ dodává Krapinec.
Nadační fond se zaměří na renovaci a údržbu historických kolejových vozidel, což zahrnuje nejen technickou obnovu, ale i jejich ukázkový provoz pro veřejnost. Správa fondu bude v rukou Správní rady, kontrolní dohled zajistí Dozorčí rada. České dráhy budou do fondu přispívat a pronajímat mu zázemí muzea v Lužné u Rakovníka za symbolickou cenu.