České dráhy zlepšily hospodaření, jako skupina jsou v zisku

Rychlík Českých drah

Rychlík Českých drah Zdroj: e15, anna vackova

Skupina Českých drah zakončila loňský rok se ziskem 156 milionů korun. Po předloňské téměř dvoumiliardové ztrátě jde o výrazný obrat k lepšímu. Jde o konsolidovaný výsledek včetně nákladní dcery ČD Cargo. Samotné cargo meziročně vylepšilo - i přes pokles tržeb - zisk o sto milionů na 877 milionů.

„Pokles tržeb byl ovlivněn ztrátou některých přeprav černého a hnědého uhlí, které se nepodařilo plně nahradit jinými přepravami, a dále nižšími objemy nakupovaných výkonů,“ uvádí firma. Propad tržeb cargo kompenzovalo výraznou úsporou na straně nákladů. Zatímco tržby klesly o čtyři procenta (584 milionů), náklady spadly o sedm procent (849 milionů). Společnost šetřila především na naftě, elektřině a lidech.

Naopak ve ztrátě zůstává hlavní byznys skupiny, kterým je osobní doprava. I tady se ale podařilo loni výsledek výrazně zlepšit, když ztráta klesla z více než dvou miliard na loňských 865 milionů. „Dynamicky se rozvíjí především dálková a příměstská doprava,“ uvedl šéf ČD Pavel Krtek.

Dluhy rostly

Tržby a počet cestujících rostly, náklady klesaly, ovšem do ztráty stáhly mateřskou firmu odpisy a úroky. Hrubý provozní zisk (EBITDA) se vylepšil z 3,3 miliardy na 4,5 miliardy. Vylepšení dosáhly dráhy i díky vyšším úhradám od státu a krajů za objednané vlaky. Veřejná správa loni poslala drahám 13,2 miliardy korun, o půl miliardy více než před rokem.

Skupina České dráhy v číslech
20142013
Tržby z hlavní činnosti (mld.)33 32,9
Náklady (mld.)30 31,4
EBITDA (mld.)7,7 5,6
Zisk (ztráta)156 (mil.) -2 (mld.)
Zadluženost (cizí zdroje/aktiva v procentech)57,5 55,8
Počet cestujících (mil.)170,1 169,3
Přepravený náklad (mil. tun)68,6 78,2

O více než dvě miliardy se zvedlo loni zadlužení skupiny, konsolidovaný dluh činí téměř 37 miliard. Nárůst zadlužení jde na vrub především emisi dluhopisů v hodnotě 180 milionů eur (cca pět miliard korun). Naopak dráhy loni mimo jiné splatily miliardu korun železniční kampeličce Eurofima a poslaly poslední splátku za pendolina.

Rating v ohrožení

U investic dráhy po rozletu minulých let loni šláply na brzdu. Do osobních vlaků daly necelých pět miliard, když předloni to bylo přes šest miliard korun. Investice v ČD Cargu spadly na polovinu, tedy zhruba miliardu korun.

„Naším cílem je skupinu ČD stabilizovat a udržet majoritní podíl na trhu osobní i nákladní dopravy,“ doplnil Krtek. Hlavní zkouška ho ale teprve čeká. Už v květnu by měla agentura Moody's vydat ratingové hodnocení modré skupiny. Po loňském propadu se přitom současný rating drží na hranici investičního pásma. Rizikem je především nedokončené majetkové vypořádání se Správou železniční dopravní cesty.