České tramvaje v USA svádějí boj s doktrínou „buy America“

Tramvaj Inekon v Portlandu, Oregonu

Tramvaj Inekon v Portlandu, Oregonu

České tramvaje od firmy Inekon už jezdí po kolejích ve dvou amerických velkoměstech Portlandu a Seattlu. Také hlavní město Washington od Inekonu zakoupilo dvě soupravy, které zatím stojí v depu a čekají, až se pro ně postaví koleje. Stát DC, ve kterém Washington leží, se však potom nečekaně rozhodl dodavatele změnit. Flotilu měly doplnit stroje vyrobené v USA.

Ačkoli už měl District of Columbia koupené dva kusy od Inekonu, v tendru na další dvě tramvaje pro chystanou linku vybral amerického výrobce United Streetcar z Oregonu. Nabídka americké firmy byla cenově nižší, zdůvodnil dopravní podnik státu DC své rozhodnutí. Oregonský výrobce tramvaje nabízel za 8,7 milionu dolarů, český za 9,5 milionu.

Svou roli ale zřejmě také sehrála americká vládní doktrína zvaná „buy America“ neboli kupujte americké zboží. Jeden z členů dopravního výboru Nick Rahall totiž zrovna ve stejnou dobu představil upravenou verzi zákona „buy America“, která zpřísňuje pravidla právě u výběru dopravních investic (rozuměj ve prospěch amerických výrobců). Rahall dokonce pozval Chandru Browna, prezidenta United Streetcar, aby na téma Buy America promluvil na tiskové konferenci, píše autor blogu DC Streets. Psal se konec prosince a oregonští se radovali z vyhrané zakázky.

Jenže Američané podcenili českou vynalézavost. Vedení firmy Inekon rozhodnutí tendru napadlo s tím, že technické vlastnosti konkurenčních vozů jsou nedostatečné a nemohou se rovnat těm od Inekonu. A dopravní podnik státu DC (DDOT) dal Inekonu tuhle středu za pravdu, informoval server Washington Business Journal. Výsledek tendru zrušil a pravděpodobně se bude vybírat znovu. „V důsledku protestů Inekonu se DDOT rozhodl zrušit udělení kontraktu firmě United Streetcar“, cituje server vyjádření podniku.

Josef Hušek, InekonJosef Hušek, Inekon | E15 Robert ZlatohlavekJosef Hušek s modelem tramvaje pro Portland

„Informace ve věci našeho protestu ve Washingtonu D.C. na dodávku dvou tramvají pro toto město je pravdivá, náš konkurent Oregon Iron Works (vlastník United Streetcar - pozn. red.) měl dostat objednávku, ačkoliv nesplnil technické kvalifikační předpoklady a i při vyhodnocení nabídek jsme měli lepší skóre než on,“ uvedl pro server E15.cz generální ředitel Inekonu Josef Hušek. „Podle posledních informací, kupující náš protest přijal, a bude vypisovat nový požadavek,“ dodal.

České povstání uspělo v sesazení oregonské tramvaje, komentuje zrušení tendru další lokální server. Washington nakupuje tramvajové soupravy pro 2,2 míle dlouhou trasu, která má do města vrátit tramvajovou dopravu. Ta byla ve městě zrušena v roce 1962. Obnovená trať má být podle plánu uvedena do provozu v roce 2013.