Chovanec: Kraje chtějí méně kamionů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

Pavel Otto
Počet kamionů, které po krajských komunikacích objíždějí zpoplatněné úseky dálnic, je už neúnosný. Regiony proto žádají omezení provozu.

„Chceme se zapojit do diskuze o rozšiřování mýtného na silnicích nižších tříd a vyzýváme vládu, aby nám to umožnila. Nechtěli bychom se dostat do situace, kdy bude mýtný systém připraven bez toho, aby ho kraje mohly připomínkovat,“ uvedl po jednání rady Asociace krajů stínový ministr dopravy za ČSSD a plzeňský hejtman Milan Chovanec s tím, že regionům primárně nejde o výnosy z poplatků.

Kromě rozšiřování mýtného chce asociace s rezortem dopravy projednat i nevyřešené naplnění memoranda o krajské železniční dopravě. Podle smlouvy uzavřené za vlády Jana Fischera mají regiony dostat 2,6 miliardy korun ročně.
K naplnění memoranda jim stále chybí zhruba sto milionů.

Chovanec dodal, že šéf rezortu dopravy Pavel Dobeš (VV) se mnohem usilovněji snažil naplnit dohodu se sdružením automobilových dopravců Česmad, jemuž za opožděné zavedení množstevních slev na mýtném slíbil kompenzace. „Pokud je pan ministr schopen nalézt peníze pro dopravce, měl by je rovněž umět nalézt pro občany,“ vzkázal Dobešovi hejtman.

Asociace krajů se obává, že vláda nebude memorandum dodržovat. Premiér Petr Nečas a ministr financí Miroslav Kalousek trvají na tom, že smlouva není pro vládu závazná. „Budeme s nimi znovu jednat na jaře. Z celkem dvanáctimiliardové dotace, kterou dostávají České dráhy, se z krajských rozpočtů platí rovných osm miliard. Nás to tedy stojí dvakrát více než stát,“ připomněl Chovanec. Asociace krajů ustavila ekonomickou radu, jež bude poskytovat odborné rady regionům a vytvářet scénáře dopadů krize na jejich fungování. Předsedá jí Jan Švejnar, místopředsedou je ekonomický expert ČSSD Jan Mládek. „Rada nemá být trucpodnikem vůči NERV, jejich činnost se bude prolínat,“ uvedl šéf asociace a jihomoravský hejtman Michal Hašek.