Číňané předvedli revoluční autobus, kolony se ho netýkají

mit
To, co se ještě před šesti lety zdálo jako bizarní nápad, se pomalu stává skutečností. Koncept autobusu, který se bude pohybovat „nad“ ostatní dopravou, se včera poprvé rozjel v čínském městě Čchin-chuang-tao nedaleko Pekingu. Ačkoliv to zatím bylo pouze na tři sta metrů dlouhé zkušební trati.

Stroj s názvem TEB (Transit Elevated Bus, autobus pohybující se nad okolní dopravou) je 22 metry dlouhý, necelých osm metrů široký a vysoký 4,8. Tedy o pouhých čtyřicet centimetrů vyšší, než jsou londýnské dvoupatrové autobusy. Díky vysokému podvozku, který se nachází pouze na bocích vozidla, však umožňuje ostatní dopravě, aby se pohybovala pod ním, nezávisle na rychlosti autobusu.

Účel takového vozidla je zřejmý. Umožní autobusu pohybovat se i v případě, že zbylá doprava stojí. Koncept se země dotýká šestnácti pneumatikami a osmi páry železničních kol. Ta se na zemi stýkají s kolejnicemi, které celé vozidlo vedou. Označení „Bus“ je tak vlastně pro celé zařízení lehce zavádějící.

Podívejte se, jak vypadalo představení konceptu autobusu

V současnosti je koncept schopný pohybovat se rychlostí čtyřicet až padesát kilometrů za hodinu, což by pro městský provoz v hustě obydlených čínských městech mělo stačit. Dovnitř vozidla se díky velkorysému prostoru vejde údajně až 300 pasažérů, pro které jsou připravena podélná sedadla uprostřed a na boku vozidla. Vozidlo je v této konfiguraci však koncipováno spíše pro stojící cestující.

Otázkou však zůstává, jak by vozidlo obstálo v reálném provozu. Na krátké zkušební trati se zatím pohybovalo pouze po rovné trati, v prudkých zatáčkách by musela vozidla jedoucí pod autobusem prostor opustit. Tuto situaci by měly řidičům indukovat semafory umístěné na TEBu, v hustém provozu by ale tyto manévry mohly být pro řidiče riskantní.

I přesto, že se zatím jedná pouze o koncept a demonstraci inženýrských schopností společnosti, vypadá celý projekt velmi působivě. O tom, jak bude autobus fungovat v reálném provozu možná dozvíme už brzy. „Pokud vše půjde dobře, stroj se na trh dostane do jednoho a půl roku,“ řekl pro WCC Daily hlavní inženýr projektu, Song You Zhou. Otázkou zůstává, nakolik je tento termín reálný.