Čísla jsou venku: stát dotuje některé rychlíky stovkami milionů ročně

Petr Žaluda, šéf Českých drah (foto E15)

Petr Žaluda, šéf Českých drah (foto E15) Zdroj: E15

Ministerstvo dopravy vůbec poprvé zveřejnilo konkrétní údaje o dotacích jednotlivých železničních tratí. Úřad k tomu v podstatě dotlačil majitel RegioJetu Radim Jančura. Nejztrátovější rychlíkovou tratí v Česku tak je trať Ostrava - Krnov - Olomouc. Stát na ni doplácí 225 Kč za každý ujetý kilometr, celkem 157 milionů korun za rok. Nejvíc však stát dotuje dálkovou linku Německo - Děčín - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko, kde celková dotace dosahuje 625 milionů korun ročně.

Dráhy ale proti kroku ministerstva chystají právní kroky. Údaje o rozdělení dotací totiž považují za obchodní tajemství, jejich zveřejnění se zarputile bránily a snažily se mu zabránit i soudně. Ministerstvo dopravy (MD) dříve zveřejňovalo jen celkovou dotaci pro ČD, která dosadovala čtyř miliard korun, a dráhy pak dosud tvrdily, že na dotacích dostávají průměrně 120 korun za kilometr.

Data o jednotlivých tratích (týkají se roku 2010) ale nakonec získal majitel RegioJetu Radim Jančura, a to od bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Jančura informace o dotacích chtěl zveřejnit v pondělí, MD je ale už zveřejnilo na svých internetových stránkách.

Nejztrátovější rychlíkové spoje v ČR v roce 2010:

PořadíTrasa linkyZtráta na 1 km jízdy vlaku (v korunách)Absolutní ztráta linky za rok 2010 (v mil. korun)
1.Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc225157
2.Praha - Kladno - Rakovník18674
3.Praha - Mladá Boleslav - Turnov - Tanvald165101
4.Praha - Beroun - Příbram - Písek - České Budějovice160154
5.Kolín - Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk15992
6.Pardubice - Jihlava15327
7.Ústí nad Labem - Česká Lípa - Liberec14089
8.(Německo-) Děčín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav (-Rakousko/Slovensko)139625
9.Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň139290
10.(Rakousko/Slovensko -)Břeclav - Otrokovice - Přerov - Ostrava (- Polsko)138105

Pramen: Ministerstvo dopravy, České dráhy

„Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách. Například na Slovensku, kde provozujeme regionální vlaky z Bratislavy do Komárna, je tato informace - včetně celé smlouvy mezi námi a ministerstvem - veřejně přístupným dokumentem na internetu,“ argumentuje Jančura.

Jančura dnes zároveň oznámil, že chce od Českých drah plně převzít železniční spojení z Prahy do Brna.

Bude soud?

České dráhy se proti kroku ministerstva chtějí bránit právní cestou. „Jsme vážně znepokojeni stavem ochrany ekonomických práv státem vlastněných firem a faktem, že ministerstvo dopravy předalo konkurenční společnosti a dodatečně zveřejnilo na svých webových stránkách obchodní tajemství a strategické ekonomické údaje státem vlastněné společnosti. České dráhy podniknou veškeré kroky k ochraně svých obchodních zájmů a ochraně majetku ve vlastnictví státu,“ řekl ČTK mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Stát je stoprocentním vlastníkem ČD.

Ministerstvo dosud uvádělo, že Českým drahám na dotacích platí průměrně 120 Kč za kilometr. O uvolnění informací rozhodl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš. „Údaje, které jsou poskytnuty na základě zákona č. 106/1999 Sb., jsme povinni zveřejnit. Proto veškeré rozhodnutí jsou vyvěšovány na našich webových stránkách,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení. Aktuálně probíhající tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská Arriva. Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční sítě.

Podmínky tendru v současnosti zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na základě stížnosti Českých drah, které se po vstupu konkurenčních dopravců obávají rozpadu síťového charakteru osobní železniční dopravy. Do jeho rozhodnutí ministerstvo nesmí s vítězem výběrového řízení smlouvu na provozování trati uzavřít.

Stát dotuje většinu rychlíkových tratí provozovaných Českými drahami. Výjimkou je linka Praha - Ostrava, ČD také provozují na vlastní komerční riziko spoje obsluhované vlaky Pendolino a nové spoje D1 Express mezi Prahou a Brnem.