ČSA nezvládly vrchol sezony

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Českým aeroliniím se před rozhodující fází vlastní záchrany nedaří lákat cestující. Letní prázdniny jako nejsilnější letová sezona skončily pro firmu meziročním úbytkem pasažérů na pravidelných linkách o téměř osm procent. V samotném srpnu byl pokles ještě o procentní bod hlubší. Nová data Asociace evropských aerolinií řadí ČSA na chvost Evropy, která celkově vykázala v červenci růst o šest a v srpnu o čtyři procenta.

Od ledna do srpna využilo služeb ČSA 2,9 milionu lidí, meziročně o čtyři procenta méně. Ještě v pololetí byl úbytek pasažérů jen dvouprocentní a obsazenost zeštíhlené flotily rostla. To ale neplatí pro prázdniny, v srpnu obsazenost meziročně klesla na 78 procent. Mírně, na 82 procent, se v srpnu snížil i evropský průměr. „Počty cestujících odrážejí probíhající restrukturalizaci, konsolidaci sítě i dění v odvětví. ČSA jsou menší, je ale důležité říci, že průměrná obsazenost letadel za prvních osm měsíců je vyšší než za stejné období loni,“ uvedla mluvčí Hana Hejsková.

Lepší letní výsledky se zřejmě nedají čekat ani u charterových letů dceřiné firmy Holidays Czech Airlines. Letiště Praha eviduje u charterového létání v srpnu pokles o více než tři procenta.

„Nejdůležitější je to, jak se vše projeví v hospodářských výsledcích, tedy zda se čísla koncem roku alespoň přiblíží k nule,“ uvedl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. To už bude úkol pro nové vedení. Dosavadní prezident firmy Miroslav Dvořák koncem října odejde řídit pouze Český aeroholding, pod jehož křídly mají ČSA definitivně vybřednout z existenčních problémů. Dvořáka v čele ČSA vystřídá od 1. listopadu podle očekávání belgický bankéř Philippe Moreels. Do ČSA přišel už v listopadu 2009, od letošního dubna je předsedou představenstva. Dvořákův post v čele Letiště Praha od listopadu převezme zkušený matador českého leteckého byznysu Jiří Pos.

Pozice ČSA na evropském trhuPozice ČSA na evropském trhu | AEA

Pos je na letišti od roku 2006, předtím 20 let pracoval v ČSA, mimo jiné jako viceprezident Jaroslava Tvrdíka.
Dvořák se 1. listopadu stane generálním ředitelem nově vzniklého aeroholdingu, kde je už od března šéfem představenstva. Český aeroholding zastřeší v následujících měsících nyní samostatné firmy Letiště Praha a České aerolinie. Pod holding spadnou i dosavadní dcery Českých aerolinií: Holidays Czech Airlines, Czech Airlines Technics, Czech Airlines Handling a CSA Services.

„Mou rolí v nové funkci mateřské firmy Český aeroholding bude především koordinovat, finančně řídit a realizovat synergie uvnitř celé skupiny,“ řekl Dvořák. Právě synergie jsou mantrou projektantů holdingu. Skutečným důvodem je ale zřejmě krytí pro nalití dalších peněz do ztrátových ČSA. Ty se pod holding dostanou až jako poslední poté, co prodají holdingu své dcery. Český aerolholding si na nákupy bude muset vzít úvěr, který bude splácet z dividend od dcer.

České aerolinie se v roce 2009 ocitly před hrozbou krachu. Provozní ztráta přesáhla 3,5 miliardy korun. K přežití firmě pomohla státní pomoc ve výši 2,5 miliardy, kterou nyní posuzuje Brusel. Po nástupu Dvořáka a výrazném osekání nákladů se ztráta loni snížila na 324 milionů.

Český aeroholding může vzniknout

Antimonopolní úřad povolil vznik Českého aeroholdingu, který spojí Letiště Praha a České aerolinie. Úřad fúzi povolil se závazky. Jejich konkrétní znění neuvedl s odkazem na obchodní tajemství.