Na linky ČSA se tak po roce a půl vracejí stroje značky Boeing, konkrétně 737-800 pro 189 cestujících. Poslední boeingy vyřadily aerolinie na jaře 2013 s tím, že jednotná airbusová flotila je levnější na údržbu. „Letouny Boeing budou nasazovány zejména na lety do Paříže nebo Tel Avivu i na pokrytí špiček na linkách do Madridu nebo Barcelony,“ uvedl Šabík.
Stroje Travel Servisu nahradí ve službě u ČSA málo využívané Airbusy A320, kterých se chce společnost zbavit. Celkem nyní má šest „třistadvacítek“ až pro 180 cestujících, reálně však využívá pouze dvě. A prodat chce všechny.
Airbusy A320 létají podle Šabíka v průměru pouze osm hodin denně. „Proto je pro České aerolinie mnohem výhodnější volná letadla, která neumí společnost dostatečně využít, prodat a na pokrytí konkrétních letů si jednoduše potřebnou kapacitu pronajmout,“ uvedl Šabík. S tím zřejmě bude spojeno i propouštění zaměstnanců.
České aerolinie část Airbusů A320 donedávna využívaly pro charterové lety v dceřiné Holidays Czech Airlines (HCA). V rámci urovnání soudních sporů s Travel Servisem ale charterové lety loni ukončily, HCA se měly nadále živit pronajímáním letadel i s posádkami do zahraničí. To se nedařilo, HCA byla letos koncem června vymazána z obchodního rejstříku. Pro Travel Service jsou sezonní pronájmy letadel jiným společnostem denním chlebem. Kontrakt s ČSA patří mezi ty menší. Už několik let posílá Travel Service svá letadla i s posádkami například do Kanady, loni zde pro společnost Sun Wings létalo 11 českých strojů.
Flotila ČSA |
---|
V roce 2006 se počet strojů ČSA zaokrouhlil na padesát, k dnešku činí 23. V zimě se má navíc snížit na 19. Půjde o jeden dálkový Airbus A330 vypůjčený od Korean Air, devět Airbusů A319, sedm vrtulových letadel ATR a dva Boeingy 373 od Travel Servisu. Ten má ve flotile už 43 strojů. Korean Air a Travel Service po schválení antimonopolních úřadů letos většinově ČSA ovládnou. |
Jan Šindelář: Příliš otazníků nad ČSA