Deutsche Bahn přijde o poslední monopol: na rychlovlaky ICE
„Chceme začít na začátku podzimu,“ oznámil v pátek Niko Maedge, šéf společnosti MSM se sídlem v Kolíně nad Rýnem. „Budeme nabízet variabilní cenový systém podobný nízkonákladovým aerolinkám,“ upřesnil.
Expresy ICE překonávající rychle dlouhé vzdálenosti jsou přitom poslední zbývající monopol Deutsche Bahn v osobní přepravě. Boj o regionální tratě svádějí státní dráhy proti soukromníkům už dlouho, ale rychlé spoje ICE a IC dosud neměly konkurenci. Jde o lukrativní byznys, který drahám ročně vynáší obrat kolem 3,8 miliardy euro.
Dosavadní pokusy nabourat tenhle zbývající monopol zatím neuspěly. Jako poslední vyzyvatel se před rokem objevila společnost Hamburg-Köln-Express (HKX). Firma s americkým investorem v zádech se pokoušela prorazit na stejné trase Kolín-Hamburk, na kterou se teď chystá MSM. Firma měla v plánu nakoupit použité rakouské vlaky, nechat je levně opravit v Polsku a začít s nimi jezdit v září. Zůstalo ale zatím jen u plánů a žádný vlak na podzim nevyjel. Podle posledních informací vlaky HKX stále posuzuje státní úřad vydávající povolení pro provoz na německých kolejích.
Maedge z MSM ale tvrdí, že vlaky už má k dispozici a mají všechna potřebná povolení. O jaký typ vlaků jde zatím drží v tajnosti. Prozradil jen, že mezi Kolínem a Hamburkem bude jezdit celkem 30 vagonů a čtyři lokomotivy.
Na rozdíl od HKX má MSM už s dálkovou přepravou zkušenosti. Už pět let vypravuje každou zimu zvláštní víkendové vlaky z Hamburku do lyžařských středisek v Rakousku. Z Kolína do Hamburku a Berlína chce firma MSM provozovat dva spoje za den. Pro srovnání: na stejné trase jezdí denně 40 spojů Deutsche Bahn. Cesta s MSM má trvat mezi čtyřmi a pěti hodinami, tedy o něco málo déle než vlakem státních drah.